پزشکی و سلامت

هشدار سازمان حقوق کودکان: تاثیر بحران کرونا بر کودکان، فاجعه آمیز است

سازمان «حقوق کودکان» که مقرش در آمستردام است، هشدار داد که حقوق کودکان در سراسر جهان از پی‌آمدهای ناشی از بحران کووید۱۹، «بشدت تاثیر» پذیرفته، علی الخصوص پی آمدهای اقتصادی این بحران که شمار فزاینده ای از کودکان را در معرض خطرات ناشی از پدیدههای کودکان کار و کودک همسری، قرار می‌دهد.

سازمان «حقوق کودکان»( کیدز رایتس) در بیانیه خود آورده است که پی آمدهای پاندمیک و تدابیربه اجرا در آمده از سوی دولت‌ها برای متوقف کردن شیوع کرونا، «تاثیر فاجعه آمیزی بر زندگی بسیار از کودکان گذاشته است».

دراین بیانیه به نقل از مارک دویار، رئیس این سازمان آمده است: «این بحران، تاثیرات مثبت سال‌ها پیشرفت در مسیر تامین رفاه کودکان را از میان برد».

در ادامه این بیانیه، هشدار داده شده که بستن مدارس، عملا کودکان را در وضعیت «بسیار شکننده» قرار داده؛ بویژه که بسیاری از آنها وادار به ورود به بازار کار یا مجبور به تن دادن به کودک همسری شدند.

سازمان «حقوق کودکان» در ادامه این بیانیه اعلام داشت که فشار ناشی از کووید۱۹ بر ساز و کارهای نظارت بهداشتی در کمال تاسف، منجر به متوقف شدن برخی برنامه‌های پیشگیرانه علیه بیماری‌هایی همچون فلج أطفال و حصبه گردید که مآلا به بالا رفتن میانگین مرگ و میر أطفال و ثبت هزاران مورد مرگ‌های بیشتر خواهد انجامید.

بر أساس برآوردهای این سازمان غیر دولتی، متوقف ساختن کمپین‌های واکسن ضد حصبه در دست‌کم ۲۳ کشور جهان تا به امروز بر بیش از ۷۸ میلیون کودک ۹ سال و زیر این سن، تاثیر گذاشته است.

دکمه بازگشت به بالا