اهل سنت

‌توهین به مسجد مکی زاهدان، در ادامه بازداشت علما و مدرسان مذهبی اهل سنت

در آستانه پایان ماه رمضان و آیین‌های عید مسلمانان در ایران،‌ هم‌زمان با افزایش بازداشت و احضار فعالان اهل سنت در استان‌های سنی نشین یک مقام رسمی دولت  ایران ، مسجد بزرگ مکی  اهل سنت در زاهدان را «خانه فساد» نامید و از لزوم تخریب آن سخن گفت.

گزارش‌های وبسایت‌های حقوق بشری از ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز حاکی است با وجود بحران همه‌گیری کرونا و پس از آن فرا رسیدن ماه رمضان،‌ شماری از مدرسان و محصلان مدارس مذهبی و همچنین فعالان مدنی اهل سنت احضار،‌ بازجویی و بازداشت شده‌اند.

روز دوشنبه چهارم خردادماه محمدباقر طباطبایی،‌ مشاور اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی،‌ توییتی را که در آن مسجد مکی اهل سنت در زاهدان را «خانه فساد» خواند بود، پس از واکنش‌ها حذف کرد.

او در آستانه عید فطر با انتشار تصویری از مسجد مکی در توییتر نوشته بود: «یکی از خانه‌های فسادی که باید تخریب شود اینجاست.»

این در حالی است که اهل تسنن در پایتخت ایران با وجود درخواست رهبران آن همچنان از داشتن مسجد محروم‌اند. در برخی شهرستان‌ها نیز مساجد آن‌ها تخریب شده است.
به گفته فعالان اهل سنت این نوع نگاه طباطبایی که مسئوليت فرهنگی در کشور را نیز بر عهده داشته عمق تفکرات نژاد پرستانه و فاشیستی مسئولين حكومت نسبت به اهل سنت را مى رساند كه آن را در لباس تقیه پنهان کرده اند!

از سوی دیگر هم‌زمان با پایان یافتن ماه رمضان گزارش‌هایی هم از فشار حکومت ایران بر روحانیون اهل سنت  برای تبعیت از نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اعلام زمان عید فطر منتشر شد.

این در شرایطی است که علاوه بر محدودیت‌های قبلی در برپایی آیین‌های مذهبی در تهران و شهرستان‌ها برای پیروان اهل تسنن،‌ احضار و بازداشت نیز بر مشکلات آن‌ها افزوده شده است.

دکمه بازگشت به بالا