خاورمیانه

هیات دیپلماتیک ایران برای بررسی کشته شدن مهاجران افغان به کابل می‌رود

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد: به زودی هیات عالی‌رتبه دیپلماتیک ایران برای بررسی کشته شدن مهاجران افغان در مرز دو کشور، وارد کابل می‌شود.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه افغانستان؛ محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در راس هیات قرار دارد.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده  که تحقیقات مشترک و همه جانبه حادثه ۱۳ اردیبهشت، در چارچوب توافقنامه کمیساریای مرزی ایران و افغانستان منع سال ۱۳۳۵، صورت می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان، از فضای خبری سنگین و به‌گفته‌ی او «غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه‌های افغانستان در مورد جان باختن گروهی از شهروندان افغانستان در منطقه مرزی دو کشور انتقاد کرده است.

پیش از این؛ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، خبر شکنجه و قتل مهارجان افغان به‌دست نیروهای مرزبانی ایران را «فتنه رسانه‌های معاند» خوانده بود.

از سوی دیگر؛ نهادها و هیأت‌های افغانستان تأکید کرده‌اند که شواهد و اسناد کافی مبنی بر ارتکاب این «جنایت» از سوی نیروهای مرزبانی ایران در دست است و اگر ایران قبول مسؤولیت نکند، پرونده را به دادگاه بین‌المللی ارجاع خواهند داد.

دکمه بازگشت به بالا