خاورمیانه

ایران خواستار فعال شدن پاسگاه‌های مرزبانی افغانستان شد

کشتار ۱۸ مهاجر افغان در هریرود بر روابط ایران و افغانستان سایه افکنده است. مهاجران افغان، مرزبانی ایران را عامل مرگ همراهان خود می‌‌دانند. ایران با رد این اتهام می‌گوید که افغانستان گذرگاه‌های مرزی خود را کنترل نمی‌کند.

چند روز پیش وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد، این کشور یک هیأت کارشناسی به مرز ایران فرستاده است تا در یک تیم تحقیقاتی مشترک با طرف ایرانی، به حقیقت‌یابی در مورد این حادثه تلخ بپردازند.

اکنون ایران خبر داده که کارشناسان این هیأت، محلی را که گفته می‌شود مهاجران افغان در آن شکنجه و مجبور به عبور از رودخانه مرزی هریرود شدند، بررسی کرده‌اند.

گفتنی است، جمهوری اسلامی سالهاست که با هموطنان دیروز و همسایگان امروز ایرانیان، رویه‌ای غیر دوستانه و غیر انسانی پیشه کرده است.

حکومت ایران نه تنها با سوء تبلیغات گسترده از جمله در قفس کردن افغان‌ها به عنوان دستاورد نیروهای انتظامی و توهین های نژاد پرستانه در فیلم و سریال‌هایش باعث رنجش این مردمان می شود؛ بلکه با دخالت های سیاسی خود در امور داخلی افغانستان، از جمله حمایت از طالبان، ایجاد تیم های ترور و مسلح کردن مخالفان دولت و تخریب سدها و راه‌های مواصلاتی و جبه گیری از شیعیان آن کشور، زخمی بر زخم های بیشمار آنها می گذارد.

ناظران معتقد‌اند که ایران به نحوی آبادانی خود را مدیون و مرهون کارهای مشقت‌بار و سخت افغانستانی‌هایی است که به عنوان کارگر در ایران فعالیت داشته اند؛ اما جمهوری اسلامی بجای تشویق و قدردانی ازین مردمان زحمت کش، به نفرت پراکنی علیه آنها می پردازد.

دکمه بازگشت به بالا