خاورمیانه

افشای”توافق پنهانی ایران وآمریکا” بر سر نخست‌وزیری الکاظمی در عراق

پس از پنج ماه جنگ قدرت در عراق، مصطفی کاظمی، رئيس پیشین سازمان اطلاعات این کشور، از پارلمان رای اعتماد گرفت. اکنون گفته می‌شود که توافق پنهانی آمریکا و ایران، راه را برای نخست‌وزیری کاظمی در عراق هموار کرده است.

انتخاب مصطفی کاظمی به مقام نخست‌وزیری عراق و رای اعتماد مجلس این کشور به او به گمانه‌زنی‌های بسیاری دامن زده بود. کسب رای اعتماد او در مجلس بدون همراهی نمایندگان شیعه مورد حمایت ایران ممکن نبود. اکنون از توافق پشت پرده این تصمیم سیاسی سخن می‌رود.

سایت “میدل‌ایست‌آی” با انتشار گزارش مبسوطی به توافق پنهانی آمریکا و جمهوری اسلامی بر سر نخست‌وزیری مصطفی کاظمی پرداخته است.

گرچه کتائب حزب‌الله همچنان از انتخاب کاظمی به عنوان نخست‌وزیر این کشور ابراز ناخشنودی می‌کند، اما روشن است که انتخاب او بدون همراهی نمایندگان شیعه در مجلس عراق ممکن نبوده است. همین موضوع به گمانه‌زنی‌ها درباره توافق پشت پرده دامن زده بود؛ “توافقی پنهانی” که اکنون از سوی سایت “میدل‌ایست‌آی” افشا شده است

بر اساس گزارش سایت یاد شده، پس از توافق ایران و آمریکا بر سر نخست‌وزیری مصطفی کاظمی، نمایندگان شیعه مورد حمایت ایران در مجلس این کشور، به او رای اعتماد دادند.

توافق بین ایران و آمریکا بر سر دولت عراق پدیده جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۰ نیز نوری مالکی پس از نه ماه درگیری و تقابل سیاسی، بر بستر توافق بین ایران و آمریکا موفق شد برای دومین بار به عنوان نخست‌وزیر عراق زمام امور را در این کشور در دست بگیرد

دکمه بازگشت به بالا