خاورمیانه

ادامه واکنش‌ها به شکنجه و قتل مهاجران افغان توسط نیروهای نظامی و انتظامی ایران

هرچند موضوع شکنجه و کشتار شماری از مهاجران افغان به‌دست نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی؛ از سوی مقام‌های رژیم ایران بارها مورد انکار وتکذیب قرار گرفت، اما واکنش‌های بین‌المللی به این فاجعه رو به افزایش است.

تا جایی که وزارت خارجه ایران پس از انکار مکرر این فاجعه، وارد تحقیقاتی مشترک با وزارت خارجه افغانستان در این زمینه شده است.

پیش از این؛ برخی از چهره‌های سیاسی افغان، از جمله: نجیب‌الله کابلی، مشاور ارشد امور اجتماعی و مردمی رییس‌جمهوری افغانستان، از فشار بی‌سابقه افکار عمومی بر دولت کابل به منظور پیگیری این پرونده خبر داده بودند.

قتل مهاجران افغان به‌دست نیروهای نظامی و انتظامی ایران، در رسانه‌های داخلی افغانستان و نیز در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

رسانه ملی استرالیا (ABC) در گزارشی آورده است: مرزبانان ایرانی متهم‌اند که مهاجران افغان را در رودخانه هریرود انداخته و باعث غرق شدن برخی از آنها شده‌اند.

از همان ابتدای انتشار خبرِ شکنجه و قتل مهاجران افغان؛ پوشش رسانه‌ای و پیگیری ماجرا در دستور کار تلویزیون ماهواره‌ای کلمه قرار گرفت. یکی از مدیران این رسانه‌ی ماهواره‌ای در دستورالعملی به بخش‌های مختلف این تلویزیون، با اشاره به درخواست‌های گسترده و به‌جای چهره‌های سیاسی و مدنی افغانستان، بر ادامه‌ی روند پوشش این خبر و پیگیری رسانه‌ای آن تأکید کرده است.

دکمه بازگشت به بالا