خاورمیانه

تحقیقات هیأت مشترک ایران و افغانستان برای بررسی ابعاد کشتار هریرود آغاز شد

بر اساس اعلام دولت افغانستان، هیأت‌های تحقیق دو کشور ایران و افغانستان از امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌، کار مشترک خود را درباره ماجرای کشتار مهاجران افغان در رودخانه هریرود آغاز کردند.

وزارت امور خارجه افغانستان با تأیید این خبر اعلام کرد که دولت این کشور این حادثه را تا برقراری عدالت، با تمام توان پیگیری خواهد کرد.

به ‌نظر می‌رسد آغاز تحقیقات مشترک دو کشور به‌ دنبال گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در شامگاه یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ صورت گرفته باشد.

در این گفت‌وگوی تلفنی مقامات وزارت خارجه دو کشور برای همکاری با یکدیگر و تشکیل هیأت‌های حقیقت‌یاب در خصوص حادثه پیش آمده، توافق کردند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران متهم است که تعدادی از مهاجران غیرقانونی افغان را، پس از شکنجه و بدرفتاری با آنها، در دریای هریرود غرق کرده است.

یکی از جان بدربردگان ازین حادثه تلخ می گوید، که این مهاجران بعد از این که توسط نیروهای مرزی ایران بازداشت شدند، “مورد آزار و اذیت قرار گرفتند” و حتی مرزبان آنان را “کاملا لخت کردند.”

یک شاهد دیگری درباره این حادثه گفته است: “ما از مرزتورغندی به سمت ایران رفتیم و ساعت ۱۰ وارد خاک ایران شدیم.” اما شب سربازان ایرانی ما را بازداشت کردند و یک شب نگهداشته و فردای آن روز سربازان آنان را به داخل رودخانه انداخته که ۳۰ نفر آنان ناپدید و فقط ۲۰ نفر زنده مانده‌اند.

در یکی از آخرین آمارهای رسمی اعلام شده، محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت حقیقت یاب افغانستان اعلام کرد از مجموع ۴۶ تن از مهاجران افغانستانی که وارد ایران شده بودند، ۱۰ تن جان باخته‌اند، ۱۷ تن مفقود شده‌اند و ۱۹ تن دیگر نجات یافته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا