خاورمیانه

عفو بین‌الملل: ارتش سوریه و روسیه در شمال غربی سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

عفو بین‌الملل حملات ارتش سوریه و نیروهای نظامی روسیه به بیمارستان‌ها و مدارس شمال غربی سوریه را محکوم کرد. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل این حملات با بمب خوشه‌ای انجام شده و بنابراین مصداق جنایت جنگی است.

این سازمان حقوق بشری در گزارشی که یکشنبه ۲۱ اردیبهشت منتشر کرد ۱۸ حمله نیروهای نظامی روسیه و سوریه در ادلب، غرب حلب و بخش‌هایی از حما را شناسایی و بررسی کرده است.

بر این اساس، چهار مورد از این حملات در سال ۲۰۱۹ و ۱۴ مورد دیگر بین ژانویه و فوریه ۲۰۲۰ انجام شده است.

طبق تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل، ارتش سوریه با برخورداری از پشتیبانی نیروهای نظامی روسیه در حملات یاد شده از مهمات خوشه‌ای برای حمله به مدارس استفاده کرده است. بر اساس قوانین بین‌المللی، ارتش‌های جهان از استفاده از این مهمات منع شده‌‌اند. عفو بین‌الملل در گزارش خود می‌گوید کودکان و معلمان در این حملات بی‌رحمانه کشته و زخمی شدند.

عفو بین‌الملل برای تهیه این گزارش با ۷۴ نفر از جمله با گروهی از آوارگان، معلمان، پزشکان و امدادگران گفت‌وگو کرده است. اکنون یافته‌‌های عفو بین‌الملل با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و شنود از مکالمات ارتش سوریه مستندسازی شده است.

موارد ثبت‌شده شامل سه حمله زمینی، دو حمله با بشکه‌های انفجاری و ۱۳ مورد حمله هوایی می‌شود. از میان حملات هوایی، دو مورد مستقیما به دولت مرکزی سوریه و هفت مورد به ارتش روسیه و چهار مورد به یکی از این دو نسبت داده شده‌ است.

دکمه بازگشت به بالا