تازه‌های سیاسی

هشدار محمد خاتمی درباره تولید «سیکل خشونت متقابل حکومت و مردم»

محمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق ایران در یک سخنرانی اینترنتی گفت که ممکن است جامعه برای «ابراز نارضایتی و رهایی از ناامیدی میل به خشونت پیدا کند و طبعا ممکن است حکومت به خشونت متقابل متوسل شود و یک سیکل ایجاد شود».

رییس جمهور سابق ایران تاکید کرد که «این سیکل باعث می‌شود که نفرت و خشونت از هر دو طرف زیادتر شود و مشکلات بسیاری به وجود بیاید».

سخنان محمد خاتمی درباره «خشونت متقابل» معترضان و حکومت در حالی بیان شده که اکثر تجمع‌های اعتراضی در سال‌های گذشته با دخالت «ماموران امنیتی» به خشونت کشیده شده است.

رییس‌جمهور سابق ایران در ادامه سخنانش با اشاره به حملات به طرح او، برای آشتی ملی افزود که اگر این طرح مورد پذیرش قرار گرفته بود اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

وی همچنین با استقبال از آزادی تعدادی از زندانیان برای جلوگیری از شیوع کرونا این پرسش را مطرح کرد که چرا دیگر زندانیان آزاد نشدند.

طرح محمد خاتمی برای آشتی ملی در سال ۹۵ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، رد شد.

یک سال بعد از این طرح شعار معترضان تجمع‌های اعتراضی دی‌ماه ۹۶ با عنوان «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا»، بازتاب گسترده‌ای یافت.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، همان زمان اذعان کرد که اعتراض‌های دی‌ماه «عبور از همه جریان‌های سیاسی کشور بود».

اعتراض‌های سال ۹۶ و ۹۸ اگر چه با موضوعات اقتصادی آغاز شد اما شعارهای اصلی معترضان علیه علی خامنه‌ای، حکومت و روحانیون بود.

دکمه بازگشت به بالا