ایران

آتش‌سوزی در محلۀ کپرنشین “جنگلوک” چابهار، ده‌ها خانواده را بی‌خانمان کرد

در یک حادثۀ آتش‌سوزی که بعدازظهر روز پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت) در محلۀ کپرنشین “جنگلوک” چابهار رخ داد، دست‌کم ۳۰ خانۀ کپری در آتش سوخت.

به گفته معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان در یک هفته اخیر سه آتش‌سوزی در محدوده اسکله صیادی هفت تیر، منطقه کپری جنگلوک و پلاژ ساحلی تیس منطقه آزاد چابهار رخ داده و در این حوادث خسارت‌های مالی سنگینی به مردم وارد شده.

از طرفی دیگر منابع مردمی، خانوارهای حادثه دیده در جریان این آتش سوزی را بیش از ۷۰ خانوار اعلام کرده اند.

گفتنی است، تعدادی از فعالان مدنی بلوچ، اینگونه حوادث را مشکوک می دانند و معتقداند که ممکن است سپاه برای تصاحب و تصرف زمین‌های مسکونی ساکنان اصیل و بومی، و همچنین جهت اجبار آنها برای مهاجرت به مکان های دیگر دستی در این حوادث داشته باشد.

کپر برخلاف گذشته اکنون نماد فقر استخوان سوز است. کسانی که پول زمین و مصالح برای ساختن خانه ندارند، کپر یا چادرنشینی می‌کنند. کودکان این جامعه حاشیه‌نشین، از حداقل امکانات رفاهی و آموزشی بی بهره اند و حتی بسیاری از آنها شناسنامه نیز ندارند.

مرکز آمار کشور اعلام کرده که ۷۵ هزار خانوار در ایران در زاغه، کپر و چادر زندگی می‌کنند و بلوچستان در کنار خوزستان و کرمان سه استانی هستند که بیش‌ترین جمعیت کپرنشین را به خود اختصاص داده اند.

دکمه بازگشت به بالا