اقتصادی

ادعای وزیر اقتصاد: واگذاری‌های اخیر برای تأمین کسری بودجه نیست

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی در یک برنامه رادیویی درباره عرضه سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس اظهار داشت: «واگذاری‌های اخیر برای تأمین کسری بودجه دولت نیست، این واگذاری‌ها در راستای کوچک‌سازی دولت است.»

دژپسند کنارکشی دولت از تصدیگری اقتصادی را به‌منظور بهبودی فضای کسب‌وکار دانست و گفت این اقدام می‌تواند از طریق واگذاری‌ها انجام گیرد.

از سوی دیگر؛ شماری از کارشناسان اقتصادی، با اشاره به کسری بودجه در دولت، نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس هشدار داده‌اند.

دولت با حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌روست و می‌خواهد با خصوصی‌سازی‌ها و شرکت دادن صندوق سرمایه‌گذاری‌ها در بازار بورس نقدینگی در دست مردم را برای جبران کسری بودجه جذب کند.

با این حال؛ وزیر اقتصاد، بورس را «محیطی شفاف، شیشه‌ای و کاملاً رقابتی» توصیف کرده و مدعی شده که عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری آثار پولی و مالی منفی ندارد.

پیش از این؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی واگذاری سهام دولت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را «مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی» که بر خصوصی‌سازی تأکید دارد دانسته بود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس، این رویه را «تاراج دارایی‌های ملت  پس از چپاول اموال ملت به اسم خصوصی‌سازی» خوانده و هشدار داده که این اقدام، زندگی را بر تهیدستان و حتی طبقه متوسط سخت‌تر خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا