اقتصادی

تراز بازرگانی ایران با شرکای آسیایی‌اش برای نخستین بار منفی شد

آمارهای رسمی منتشر شده توسط ترکیه و شرکای آسیایی ایران حاکی از سقوط چشمگیر بازرگانی جمهوری اسلامی با این کشورها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ است. همچنین صادرات ترکیه و همه شرکای اصلی ایران در آسیا به کشور بسیار بالاتر از وارداتشان از ایران بوده است. بدین ترتیب تراز تجاری ایران با همه این کشورها برای نخستین بار منفی شده است.

صندوق بین‌المللی پول پیشتر نیز پیش‌بینی کرده بود که کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران در سال ۲۰۲۰ با افتی نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به پارسال، به ۴۶ میلیارد دلار برسد و وارداتش حدود ۶۴ میلیارد دلار باشد. اما آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکای اصلی ایران نشان می‌دهد که پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از میزان صادرات ایران احتمالا بسیار خوشبینانه بوده است.

در این میان؛ چین و سوریه تنها کشورهایی هستند که از ایران نفت می‌خرند. چین در ماه ژانویه و فوریه حدود ۸۱ هزار بشکه و در ماه مارس حدود ۶۲ هزار بشکه در روز، نفت از ایران وارد کرده است.

به گفته تحلیلگران، علاوه بر سیاست‌های تنش‌زای رژیم تهران که به تحریم‌ها و اثرات منفی بر اقتصاد ایران منجر شده، «فساد سیستماتیک» و «رانت‌خواری» در تار و پود اقتصاد کشور ریشه دوانده و از نظر اقتصاددانان، دورنمای روشنی از اقتصاد ایران قابل تصور نیست.

دکمه بازگشت به بالا