پزشکی و سلامت

تیم بهداشت جهانی در سفر به ایران: حکومت ایران بخش‌هایی از گزارش را مخفی می کند

در گزارش هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی به تهران فاش شده ویروس کرونای جدید هفته‌ها پیش از اعلام رسمی جمهوری اسلامی در ایران شیوع پیدا کرده بود. حتی از این گزارش می‌توان برداشت کرد ابعاد سرایت از شیوع در بین گروه‌های جمعیتی متمرکز فراتر بوده و در سطح جامعه و در نقاط مختلف کشور گسترش داشته است.

این گزارش بر مبنای مدارک دولتی ایران تهیه شده اما برخی شواهد و گزارش‌های خود سازمان بهداشت جهانی نیز در آن مشخص می‌کند که در بسیاری موارد، پنهان‌کاری و عدم شفافیت باعث مرگ بسیاری از ایرانیان شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، دو مورد اول اعلام شده در شهر قم در صنعت کفش‌سازی مشغول بودند و به استان «نینگ شیا» در غرب چین که منطقه مسلمان نشین است رفت و آمد داشتند.

«پنجمین نمایشگاه کفش و صندل قم» در تاریخ ۱ تا ۴ بهمن برگزار شد. در گزارش سازمان بهداشت جهانی تایید شده که «چندین بازدید کننده و مهمان چینی» در این نمایشگاه حضور داشتند.

بر اساس سه گزاره مشخص، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید «بر این باور است که ویروس در ایران هفته‌ها قبل از اعلام رسمی شیوع پیدا کرده است»:

۱) ۱۸۶ نفر در طول ماه فوریه (دی و بهمن) با نشانه‌های «عفونت حاد تنفسی» (ساری) به بیمارستان مراجعه کردند.  در بخشی دیگر از این گزارش آمده که حکومت ایران به مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند که رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، موضوع شیوع کرونا در ایران را «سیاسی» کرده و در راه مقابله با آن از این سازمان کمک خواسته‌اند. سازمان نیز به دنبال این درخواست، مصاحبه‌هایی را انجام داده که تنها موارد مثبت این صحبت‌ها در رسانه‌های داخلی ایران منعکس شده بود.

دکمه بازگشت به بالا