حقوق بشر

شيرين عبادی: مسؤولیت هر اتفاقی برای زندانیان سیاسی با علی خامنه‌ای است

فاطمه ملکی همسر محمد نوری‌زاد با انتشار یک فایل صوتی که نسخه‌ای از آن در اختیار شبکه کلمه قرار گرفته، از اقدام به خودکشی همسرش در زندان وکیل‌آباد مشهد خبر داده است.

 خانم ملکی در این فایل صوتی می‌گوید: همسرش روز جمعه ۱۲ اردیبهشت «رگ دست خود را با شیشه برید و به بهداری زندان منتقل شد.»

محمد نوری‌زاد،‌ از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۴ نفر برای استعفای علی خامنه‌ای که در زندان مشهد به‌سر می‌بَرَد، اعلام کرده بود قصد دارد در اعتراض به آزار خانواده‌اش از سوی نهادهای امنیتی و قضایی دست به «خودکشی خودخواسته» بزند.

شیرین عبادی، حقوق‌دان برجسته در این‌باره طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشته است: حکومت ایران به‌عمد زندانیان سیاسی و به خصوص مخالفان رهبری جمهوری اسلامی را در تنگنایی قرار می‌دهد تا به شیوه‌های مختلف جان آنها در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

این برنده جایزه جهانی صلح نوبل افزوده است: این حکومت، اگر توان حذف مستقیم فیزیکی مخالفان را داشت، شیوه قتلهای زنجیره‌ای را ادامه می‌داد. اما واکنشها به قتلهای زنجیره‌ای سیاسی مثل قتلهای نویسندگان و دگراندیشان و تاثیر آن بر روابط بین‌الملل ایران، باعث شد تا این حکومت به حذف غیر مستقیم آنها اقدام کند.

خانم عبادی می‌افزاید: نگهداشتن زندانیان سیاسی در شرایطی که دچار بیماریهای مهلک شوند یا مثل محمد نوریزاد در چنان بن‌بستی قرار بگیرند که مرگ خودخواسته را انتخاب کنند، معنایی جز قتل عامدانه سیاسی توسط حکومت ایران ندارد

شیرین عبادی همچنین تأکید کرده که «هر اتفافی برای نوریزاد یا هر زندانی سیاسی دیگری رخ دهد، مسوولیت مستقیم آن به عهده علی خامنه‌ای و رئیس قوه قضائیه ایران، ابراهیم رئیسی است».

دکمه بازگشت به بالا