حقوق بشر

واکنش شماری از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی به سخنان ظریف، در گفتگو با وزیر خارجه اوکراین

خانواده‌های شماری از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، سخنان محمدجواد ظریف در مکالمه تلفنی با وزیر خارجه اوکراین را اقدامی «وقیحانه» برای سرپوش گذاشتن بر هدف قرار دادن پرواز ۷۵۲ از سوی سپاه پاسداران و تقلیل پرونده کشته شدن ۱۷۶ انسان به خسارات مالی عنوان کردند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، در واکنش به مکالمه تلفنی محمدجواد ظریف با وزیر خارجه اوکراین درباره پرونده سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین اینترنشنال با موشک‌های سپاه پاسداران، تاکید کرد: «شرارتی به اسم جمهوری اسلامی که از رسوایی باکی ندارد».

اسماعیلیون که دخترش ری‌را و همسرش پریسا اقبالیان بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته شدند، در صفحه توییر خود نوشت: «مسافران بی‌گناه یک هواپیما درگور خفته اند، قاتلان به نام قهرمان ملی دردفاع از بیت رهبری در تلویزیون ظاهر می‌شوند و معترضانِ به جنایت، در زندانند. وزیرخارجه همچنان به مذاکره مشغول است و من فریاد می‌زنم: دختر من کجاست؟ همسر من کجاست؟ شرارتی به اسم جمهوری اسلامی که از رسوایی باکی ندارد.»

او همچنین با اشاره به اقدامات محمدجواد ظریف و حضور مکرر امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در تلویزیون، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «کدام وقیح‌تر است؟ جواد ظریف یا امیرعلی حاجی‌زاده؟ مردانی که هر روز صبح دست در خون کودکان می‌زنند و برخی می‌خواهند این دو را به عنوان “قهرمان ملی” به تاریخ ما تحمیل کنند.»

همزمان لیلا لطیفی، مادر امیرحسین سعیدی‌نیا یکی دیگر از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، نیز در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف، در صفحه توییتر خود خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت: «جواد ظریف برای هر لحظه لبخند زیبای پسر من چقدر قیمت گذاشتی؟ برای دیدن قد و قامت بلند و رشید پسرم چه مبلغی در نظر گرفتی؟ برای شنیدن هر ثانیه صدای دلنشین امیرحسین من چقدر پرداخت می‌کنی؟»

روز دوشنبه خبرگزاری‌های رسمی ایران از تماس تلفنی ظریف با وزیر خارجه اوکراین خبر دادند، اما  جزییات این گفت و گو در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر نشد.

دکمه بازگشت به بالا