جهان

وزیر خارجه آمریکا: برنامه فضایی ایران نه صلح‌آمیز است و نه غیرنظامی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برنامه فضایی ایران را خطرناک و غیرصلح‌آمیز خوانده و می‌گوید دولت آمریکا هرگز ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر غیرنظامی بودن این برنامه را باور نکرده است.

آقای پمپئو روز شنبه ۶ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای گفت، «ایران سالها ادعا کرده است که برنامه فضایی‌اش صلح‌آمیز و غیرنظامی است؛ اما دولت پرزیدنت ترامپ هرگز به این قصه اعتقاد نداشته است.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: پرتاب ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -سازمان تروریستی خارجی تحت تحریم- در این هفته، آنچه را که ما همواره می گفتیم روشن ساخت: برنامه فضایی ایران نه صلح‌آمیز است و نه در کل غیرنظامی.

در ادامه بیانیه آمده است: مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در فوریه ۲۰۲۰ گفته بود که ایران طرفدار استفاده صلح‌جویانه از فضاست و این که همه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه فضایی شفاف است، اما پرتاب نظامی اخیر، که مخفیانه طراحی و انجام شد، ثابت کرد این اظهارات سراسر دروغ بودند.

آقای پمپئو با اشاره به این که فناوری سامانه ماهواره‌بر با موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما مشابهت دارد گفت، هیچ کشوری به دنبال فناوری موشکی بالیستیک قاره‌پیما نبوده مگر به قصد حمل کلاهک هسته‌ای.

دکمه بازگشت به بالا