جهان

اروپا خواستار آتش‌بس بشردوستانه در لیبی، با الهام از ماه رمضان شد

وزیران خارجه آلمان، فرانسه، ایتالیا و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک، خواهان برقراری آتش‌بس بشردوستانه در لیبی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوزپ بورل از اتحادیه اروپا، ژان‌ـ‌ایو لو دریان از فرانسه، لوئیجی دی مایو از ایتالیا و هایو ماس از آلمان دیروز شنبه ۲۵ آوریل در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «می‌خواهیم با فراخوان گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه او در لیبی استفانی ویلیام برای آتش‌بس بشردوستانه در لیبی همصدا شویم.»

مقامات ارشد اروپایی از همه بازیگران در لیبی خواسته‌اند که «با الهام از ماه مبارک رمضان» گفت‌وگوها برای یک آتش‌بس پایدار را ادامه دهند. قدرت‌های اروپایی در حالی خواستار پایان یافتن بحران لیبی هستند که در ابتدای این بحران هر کدام، طرف جبهه‌های مختلفی را گرفته‌اند. لیبی پس از سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، دچار هرج و مرج شد و دخالت سایر کشورها و قدرتهای جهان نیز به وفور تامین مالی و تسلیحاتی شبه‌نظامیان و مدعیان قدرت در لیبی منجر گردید. در حال حاضر دو طرف اصلی درگیری‌ها در لیبی عبارتند از دولت وفاق ملی‌ فیاض السراج که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و ارتش ملی لیبی مارشال خلیفه حفترف که توسط قدرت‌های رقیب پشتیبانی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا