جهان

اتحادیه اروپا: الحاق کرانه باختری به اسرائیل قابل پذیرش نیست

اتحادیه اروپا، بریتانیا و سازمان ملل متحد نسبت به طرح دولت نتانیاهو ـ گانتس برای الحاق زمین‌های اشغالی کرانه باختری به اسرائیل هشدار دادند. این طرح یکی از موارد توافق این دو برای تشکیل دولت بوده است.

رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه ژوئیه سال جاری میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده، به انضمام خاک خود درآورد. اتحادیه اروپا این اقدام را نقض جدی حقوق بین‌الملل دانسته و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌است.

سازمان ملل متحد نیز می‌گوید این خطر وجود دارد که با این اقدام هر امیدی به رسیدن به صلحی میان فلسطینی‌ها و اسرائیل از بین برود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه ۲۳ آوریل به طور مجزا از کنفرانس ویدیویی شورای امنیت اعلام کرد که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه حاکمیت اسرائیل بر این اراضی را به رسمیت نخواهند شناخت.

نیکلای ملادنوف، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه نیز عملی‌شدن این اقدام از سوی رژیم صهیونیستی را “ضربه‌ای سنگین” بر راه حل دو دولت و “تهدیدی فزاینده” برای صلح در منطقه دانست. او از رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواست به فراخوان آتش‌بسی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به خاطر شیوع کرونا در جهان داده عمل کنند.

دکمه بازگشت به بالا