جهان

آغاز محاکمه دو تن از شکنجه‌گران رژیم جنایتکار اسد در آلمان

محاکمه دو مامور سازمان امنیت سوریه روز پنجشنبه ٢٣ آپریل در دادگاه عالی ایالتی کوبلنس آلمان آغاز گردید. متهم اصلی، دست کم به ۵٨ مورد قتل متهم شده است. به گفته دادسرای فدرال آلمان این نخستین محاکمه شکنجه گران رژیم اسد در سراسر جهان است و به این دلیل دارای اهمیت حقوقی بسیار بالا است.

دادستان فدرال آلمان در شکایت علیه دو جلاد رژیم اسد به حقوق جزای بین‌الملل استناد کرده و متهم ردیف اول «انور ر»  را که ۵٧ سال دارد  به «جنایت علیه بشر»، قتل، شکنجه، تجاوز و آزار جنسی زندانیان  و متهم ردیف دوم به نام «سید ایاد آ» را به دستیاری در جنایت علیه بشر متهم نموده است.

براساس تحقیقات دادسرای فدرال آلمان، «انور ر» ریاست واحد پی گیری در بخش ٢۵١ اداره امنیت دمشق و حومه را به عهده داشته است. این بخش یک زندان مخصوص به خود داشته که زندانیان در آن به صورت سیستماتیک شکنجه می‌شده‌اند. مامورانی که در این زندان از زندانیان بازجوئی و آن‌ها را شکنجه می‌کردند، همه زیر دست «انور ر» بوده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات ضد حکومتی در سوریه، رژیم اسد با همکاری جمهوری اسلامی و روسیه صدها هزار مخالف را کشته و میلیون‌ها شهروند سوری را آواره کرده است.a

دکمه بازگشت به بالا