ایران

مشاور اشرف غنی: چرا نسخه پیشنهادی ایران درباره افغانستان برای موسوی و کروبی تجویز نشد

حضور محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در یک هفته گذشته در کابل و دیدار آن با رهبران این کشوربا واکنش‌هایی همراه بوده است.

طاهریان در یک هفته گذشته با اشرف غنی، رئیس جمهوری؛ و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین، و شماری از رهبران سیاسی افغانستان دیدار کرده است.

محمدابراهیم طاهریان در دیدارش با محمد محقق، معاون ریاست اجرایی پیشین اظهار داشت: “ایران خواستار یک توافق و تفاهم معقول و عادلانه بین دو تیم پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان است».

در واکنش به این دیدارها شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته که “کشورهای همسایه برای ما نسخه حکومت مشارکتی را تجویز می‌کند. اگر این نسخه شفابخش است چرا آقای احمدی نژاد برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی تجویز نکرد؟ “

به‌گفته‌ی منابع نزدیک به محمد اشرف غنی؛ رییس‌جمهور افغانستان در پنج سال گذشته تاکید داشته که کابل خواستار باز شدن دروازه جنجال با ایران نیست، بلکه در تلاش برای امضای سند جامع همکاری با این کشور بوده است.”

این منابع تأکید دارند که ایران در سالهای اخیر، متفاوت عمل کرده است.

ایران بعد از اینکه محمد اشرف غنی، به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد، به او تبریک نگفت.

یک منبع دولت افغانستان گفته که هیات ایرانی در اظهاراتش در کابل همواره از اصطلاح “دو تیم پیشتار انتخاباتی” استفاده می‌کند که موجب نارضایتی دولت افغانستان است.

دکمه بازگشت به بالا