تازه های اجتماعی

دو روز تجمع کارگران کنتورسازی قزوین با خواست بازگشت به کار و پرداخت مطالبات معوقه

مدیران شرکت کنتورسازی ایران (قزوین) کارگران این کارخانه را که بیش از ۲۰ ماه است حقوق نگرفته‌اند، درپی همه‌گیری کرونا بیکار کرده و برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی معرفی نموده‌اند. کارگران در اعتراض، به مدت دو روز پیاپی مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. آن‌ها خواستار بازگشت به کار هستند و می‌گویند کارفرما کرونا را دستاویز قرار داده است.

کنتورسازی قزوین ۲۸ اسفند ۹۸ به اداره کار استان قزوین اعلام کرد ۱۳۴ نفر پرسنل کارخانه را «تعدیل» و کارخانه را تعطیل می‌کند. مدیریت این کارخانه همچنین ۱۲۴ تن از کارگران را به بیمه بیکاری معرفی کرد.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) چهارشنبه سوم اردیبهشت به نقل از یک کارگر کنتورسازی قزوین نوشت: «جوانی را پای شرکت گذاشتیم، حالا چرا باید برویم تامین اجتماعی و بیمه بیکاری بگیریم؟ مگر امسال، سالِ «جهش تولید» نیست؟ چرا شرکت را تعطیل می‌کنند؟ مواد اولیه به وفور در شرکت موجود است و در گمرک هم قطعات مورد نیاز شرکت وارد شده است».

کارگران، خواستار ادامه تولید و بازگشت به کارند و می‌گویند حتی در صورتی که کارخانه بخواهد تعطیل شود، ابتدا باید مطالبات کارگران را پرداخت کنند.

کارگران همچنین تردید دارند که کارفرما در ماه‌های آخر حق بیمه آن‌ها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته باشد و آ‌ن‌ها موفق به گرفتن حق بیکاری شوند.

کنتورسازی قزوین از نیمه دوم سال ۹۸ درهای کارخانه را به روی کارگران بسته بود. کارگران بارها در اعتراض به تعویق طولانی مدت دستمزدها، بسته شدن کارخانه و بلاتکلیفی شغلی خود مقابل استانداری تجمع کرده‌اند. در ۲۹ بهمن ۹۸، در یک از مسجدهای شهر قزوین تحصن کردند اما پاسخی نگرفتند.

میانگین سابقه کار کارگران این کارخانه ۱۵ سال است.

دکمه بازگشت به بالا