پزشکی و سلامت

آلمان مجوز آزمایش بالینی واکسن ضد کرونا را صادر کرد

به گزارش خبرگزاری آلمان موسسه فدرال واکسن‌ها و داروهای بیولوژیکی (انستیتوی پائول اهرلیش) اعلام کرد که شرکت بیونتک (BioNTech)  مجوز آزمایش بالینی واکسن کرونا را دریافت کرده است. بر این اساس این شرکت به دلیل تجربه‌اش در زمینه تولید واکسن‌های مشابه موفق به اخذ مجوز از دولت فدرال شده است. اکنون پژوهشگران شرکت بیونتک می‌توانند واکسن را روی انسان‌ها آزمایش کنند. سخنگوی بیونتک از گفت‌وگوهای سازنده با متقاضیان خبر داده است.

طبق گفته بیونتک واکسن کرونا در مرحله نخست روی ۲۰۰ داوطلب سالم بین ۱۸ تا ۵۵ سال آزمایش می‌شود. شرکت دارویی فیتسر آلمان از این پروژه حمایت می‌کند. در نخستین مرحله میزان تحمل دارو و همچنین اثربخشی واکسن سنجیده می‌شود. علاوه بر این پژوهشگران می‌خواهند از پاسخ قابل اعتماد دستگاه ایمنی بدن به واکسن اطمینان پیدا کنند.

پیش‌بینی می‌شود که اولین کارآزمایی بالینی در اواخر ماه ژوئن/ خرداد سال جاری به پایان برسد. مرحله دوم کارآزمایی بالینی در پایان سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

از زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ دست کم ۸۰ پروژه تولید واکسن کرونا در سراسر جهان در حال انجام است. چهار ماده فعال در مطالعات بالینی چین و ایالات متحده آمریکا آزمایش شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۰ نخستین واکسن کرونا در دسترس همگان قرار گیرد.

همزمان با مطالعات و پژوهش‌های علمی در جهان، سپاه پاسداران مدعی شده بود که دستگاهی ساخته که از فاصله‌ی ۱۰۰ متر و در بازه‌ی زمانی ۵ ثانیه‌ای، ویروس کرونا را شناسایی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا