پزشکی و سلامت

هشدار رئیس سازمان بهداشت جهانی درباره رفع مقررات منع تردد و شعله‌ور شدن دوباره اپیدمی

رئیس سازمان بهداشت جهانی علیه هرگونه غفلت در مقابله با ویروس کرونا هشدار داده و گفته است که این بیماری “برای مدت‌های طولانی با ما خواهد بود.”

دکتر تدروس گبریسوس همچنین نسبت به روند رو به رشد ابتلا به کووید-۱۹ در آفریقا، شرق اروپا، آسیای میانه و آمریکای جنوبی هشدار داد.

او گفت که رفع مقررات منع تردد می تواند باعث “شعله‌ور شدن دوباره” شیوع شود.

دکتر تدروس همچنین از عملکرد سازمان بهداشت جهانی در طول این اپیدمی جهانی دفاع کرد.

او گفت بر این باور است که این سازمان با سرعت کافی نسبت به شیوع کووید-۱۹ به جهان هشدار داده بود.

سازمان بهداشت جهانی روز ۳۰ ژانویه کووید-۱۹ را یک وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی در سطح بین المللی اعلام کرد و روز ۱۱ مارس گفت که تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است.

دکتر تدروس در این کنفرانس اضافه کرد: درحالی که به نظر می‌رسد اپیدمی در بیشتر کشورهای غرب اروپا تثبیت شده یا درحال مهار شدن باشد، بسیاری از کشورها تازه در نقطه شروع اپیدمی قرار دارند. “و برخی کشورها که ابتدا تحت تاثیر قرار گرفتند حالا به تدریج شاهد ظاهر شدن مجدد موارد بیماری هستند.”

ایران از جمله کشورهایی‌ست که بر خلاف هشدار سازمان بهداشت جهانی، مقررات منع تردد بین استانی را برداشته است.

محمدحسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در گیلان، از افزایش ورود مسافران به این استان خبر داده و گفته است که این افزایش، «نگران‌کننده» می‌باشد و علت آن‌ هم برداشته شدن محدودیت ترددهای بین استانی و بین شهری است.

وی تصریح کرد: «گسترش ویروس کرونا در بین اعضای خانواد‌ها موجبات نگرانی شدید ما را فراهم کرده و زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.»

فقدان حمایت‌های معیشتی از اقشار آسیب‌پذیر در ایران، سرعت شکستن قرنطینه را با شتاب بیشتری مواجه کرده است.

دکمه بازگشت به بالا