ایران

دفاع وزیر کشور از سرکوب معترضین آبان ماه ۹۸

عبدالرضا رحمانی ‌فضلی، وزیر کشور در کابینه‌ی حسن روحانی؛ در گردهمایی سراسری فرماندهان، معاونان، رئیسان و مدیران نیروی انتظامی که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شد به اعتراضات آبان ۹۸ اشاره؛ و از سرکوب آن دفاع کرد. وی در این‌باره تصریح کرد که در آن مقطع، «تصمیمات خوبی گرفته شد.»

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ پس از آن آغاز شد که حکومت شبانه نرخ بنزین را افزایش داد. این اعتراضات به سرعت به تظاهرات علیه حکومت ایران تبدیل شد و در جریان آن بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۴ نفر، از جمله حداقل ۲۳ کودک، کشته شدند.

خبرگزاری رویترز اما به‌نقل از منابع امنیتی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش‌ها همچنین دست‌کم هفت هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت و زندانی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی برای سرکوب معترضان در برخی از شهرها از اسلحه جنگی و تانک استفاده کردند.

وزیر کشور در حالی از آمادگی مسئولان دولتی برای پاسخگویی درباره رویدادهای آبان سال گذشته سخن می‌گوید که هنوز نه تحلیل رسمی از این وقایع و نه شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان از سوی مسئولان حکومتی ارائه شده است.

دفاع رحمانی فضلی، وزیر کشور در دولت روحانی از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در آبان ۹۸، در حالی‌ست که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در گزارشی که ۳۰ بهمن سال گذشته ( ۱۹ فوریه) منتشر کرد، بخش قابل توجهی از گزارش خود را به سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ اختصاص داد و شمار بالای کشته‌شدگان، جراحت‌های شدید زخمی‌ها و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان این اعتراضات را شوک‌آور خواند.

دکمه بازگشت به بالا