حقوق بشر

توجه رسانه‌های بین‌المللی به قتل مسعود مولوی و نقش کنسولگری تهران در استانبول در این ترور

ترور “مسعود مولوی” در ترکیه ونقش دیپلمات‌های ایرانی در آن اخیرا مورد توجه شماری از رسانه های غربی قرار گرفته است؛ یکی از محورهای عمده و انتقادی در این گزارش‌ها این است که چرا این قتل؛ پیش از این، در رسانه‌های بین المللی بازتاب کمتری داشته است.

رویترز به‌نقل از مقامات ترکیه گزارش داده که دیپلمات‌های ایرانی، دستور قتل مخالفان رژیم ایران در استانبول را می‌دهند.

رویترز در گزارش خود آورده که مسعود مولوی، از رهبران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی انتقاد می‌کرد.

مینه واچ، وب‌سایت آلمانی اتاق فکر خاورمیانه در یادداشتی انتقادی عنوان کرده است: «قتلی که در استانبول اتفاق افتاد اما هیچ‌کس توجهی نکرد!»

در بخشی از این گزارش تصریح شده که مأموران رژیم ایران، نوامبر سال گذشته (۲۳ آبان ۹۸) یکی از مخالفانشان را در ترکیه به قتل رساندند، اما رسانه‌های بین المللی آن را نادیده گرفتند.

در این گزارش، همچنین به تلاش‌ها‌یی در آنکارا برای سانسور این قتل اشاره شده است.

وب‌سایت آلمانی اتاق فکر خاورمیانه در این‌باره آورده است: ترکیه به طور فزاینده متحد ایران و روسیه است و علاقه چندانی به شرمساری رژیم ایران ندارد.

در عین حال در این گزارش آمده است که پس از اینکه روسیه، ایران و بشار اسد، ۳۳ تن از نیروهای ترکیه را در ۲۷فوریه، قتل عام کردند، آنکارا اطلاعاتی اندک از حقایق قتل “مسعود مولوی” را به رویترز ارائه کرد.

براساس گزارش پلیس ترکیه، مسعود مولوی وردنجانی در بخش مهم امنیت سایبری برای رژیم ایران کار کرده بود و بعدها در صف منتقدان رژیم تهران قرار گرفت و در کانال تلگرامی “جعبه سیاه”، فساد مقامات ایرانی و سپاه پاسداران را بر ملا می‌کرد.

نشریه آمریکاییِ هیل و خبرگزاری آرژانتینی اینفوبیا نیز در گزارش‌هایی جداگانه، به نقش کنسولگری تهران در استانبول در ماجرای ترور مسعود مولوی پرداخته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا