خاورمیانه

با بازگشت «سعد الحریری» به لبنان؛ مخالفت ها با «حسان دیاب» وارد فاز تازه ای می شود

چند روز است که گفتار سیاسی نیروهای ۱۴ مارس، علیه دولت «حسان دیاب» و کسانی که حامیان این دولت خوانده می‌شوند، یعنی حزب الله و «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد، شدت گرفته است، تا حدی که «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، در اظهاراتی دیاب را «کینه‌توز و کارمند جبران باسیل» خواند.

«سمیر جعجع»، رئیس حزب نیروهای لبنانی هم تاکنون چند بار از «سه‌گانه»ای صحبت کرده که دولت را در قبضه خود دارد. منظورش از این سه‌گانه، جریان ملی آزاد و حزب الله و امل است.

«سعد الحریری»، که روز جمعه نیز به بیروت برگشته، هفته گذشته در توئیتی طرح اقتصادی مورد نظر دولت را «طرحی انتحاری» خواند و گفت که اگر در این موضوع تجدید نظر نشود، «به‌زودی طور دیگری حرف خواهیم زد».

بازگشت الحریری و تهدید وی و تعیین ضرب‌الاجل ازسوی جریان المستقبل برای دولت که به نظر می‌آید پایان یافته، با تحرکات سیاسی گسترده گروه ۱۴ مارس در سطح داخلی و خارجی هم‌زمان شده است. ازجمله جنبلاط چند روز پیش میزبان «دوروتی شیا»، سفیر جدید ایالات متحده در بیروت بود که علی‌رغم قرنطینه فعالیت‌ها – مصاحبه‌های خود را افزایش داده است.

جنبلاط همچنین با «برونو فوشه»، سفیر فرانسه، و همچنین با سمیر جعجع و سران سیاسی طرابلس و نمایندگان آن دیدار و گلایه‌های آنها درباره بی توجهی دولت به این منطقه را تأیید کرد

این همه نشان می‌دهد که لابی تازه‌ای در فضای سیاسی لبنان در حال شکل‌گیری است، به‌خصوص که مهلت صد روزه‌ای که دیاب برای دولت خود جهت تعیین طرح نجات اقتصادی و مالی‌ای که به بحران اقتصادی لبنان پایان دهد رو به اتمام است.

دکمه بازگشت به بالا