اقتصادی

بانک مرکزی: ۴.۸ میلیارد دلار گم نشده، «بلاتکلیف» است

نزاع بر سر ارز نیمایی گم شده در ایران ادامه دارد. بانک مرکزی مقدار ارز دولتی گم شده را کمتر از ۴.۸ میلیارد تومان می‌داند و مدعی است بخشی از این مبلغ در سه ماه آخر سال تعیین تکلیف شده است. دیوان محاسبات هم در اطلاعیه‌ای توضیحی نوشته: در گزارش تفریغ بودجه «هیچ گونه اشاره تصریحی یا تلویحی به گم شدن مبلغ ۴.۸ میلیارد دلار نشده» اما «هویت دریافت کنندگان ارز دولتی مشخص است» و پرونده و اسناد و مدارک آن به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

یک روز پس از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد تا بگوید: رقم اعلام شده صحیح نیست. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۵ درصد از این ارز‌ها پس از تاریخ تنظیم گزارش رفع تعهد شده  و اکنون آن رقم ۴.۸ میلیارد دلاری که عنوان می‌شود نیست و نمی‌توان گفت که ۳ میلیارد دلار دیگر وجود خارجی ندارد.

پیش از آن حسن روحانی، رئیس دولت، دیوان محاسبات را به گزارش‌دهی غلط متهم کرده و خواستار انتشار کامل گزارش شده بود.

دیوان محاسبات شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین در واکنش به این اظهارات و گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر گم شدن ۴.۸ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی اعلام کرد: ارزی گم نشده، هویت دریافت کنندگان مشخص است و گزارش‌های دیوان محاسبات همه ساله بر اساس اسناد،  مدارک و صورت حساب های عملکرد دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شود.

بحث ارز دولتی گم شده در فضا مجازی نیز به شدت دنبال می گردد، تعدادی از کاربران نوشته اند که بحث اصلی بر سر دزدی نیست؛ بلکه صحبت تسویه حساب‌های جناحی است و اینکه چرا فلانی سهم بیشتری برده است.

دکمه بازگشت به بالا