خاورمیانه

توافق نیروهای سیاسی عراق درباره نحوه توزیع وزارتخانه ها

تازه ترین تفاهمات نیروهای سیاسی عراقی با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه، نشان می دهد که از میان ۲۲ کرسی وزارتی، شیعیان ۱۱ وزارتخانه، اهل سنت ۶ کرسی، کردها ۳ کرسی و دیگر اقلیت های مسیحی و ترکمان ۲ کرسی را به دست خواهند گرفت.

به گزارش «ایندیپندنت عربی»، به موجب این توافقات، شیعیان همچنان وزارتخانه های کشور، خارجه و نفت را در اختیار خواهند داشت، وزارت دفاع نیز در اختیار اهل سنت خواهد بود و وزارت دارایی هم در اختیار کردها خواهد ماند.

تفاوت مهم این توافقات که برای اولین بار از ۲۰۰۳ صورت می‌گیرد، وزارت برقی است که به نیروهای کرد واگذار خواهد شد.

در جزئیات بیشتر گفته شده که به موجب این توافقات، ۳ وزارتخانه به ائتلاف سائرون به رهبری « مقتدی صدر» و ۳ وزارتخانه به ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) و ۲ وزارتخانه به ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» خواهد رسید و جریان حکمت ملی و حزب الفضیله و ائتلاف دولت قانون هم هر یک، ۱  وزیر خواهند داشت.

اما در میان اهل سنت، ۴ وزارتخانه به ائتلاف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی و یک وزارتخانه به ائتلاف الوطنیه و یک وزارتخانه به «المشروع العربی» به ریاست خمیس الخنجر خواهد رسید.

در میان نیروهای کُرد هم حزب دموکرات کردستان ۲ وزارتخانه و اتحادیه ملی کردستان یک وزارتخانه و مسیحیان و ترکمان هر کدام یک وزارتخانه خواهند داشت

دکمه بازگشت به بالا