جهان

کانادا: از حق خانواده‌ها برای بازخواست از ایران چشم‌پوشی نمی‌کنیم

اوکراین و کانادا احتمال امضای تفاهم نامه میان اوکراین و ایران بر سر پرونده ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین را رد کردند.  پنج کشور درگیر در این موضوع نیز در بیانیه‌ای بر انجام تحقیقات کامل در این باره تاکید ورزیدند.

دو کشور کانادا و اوکراین که شهروندانشان در حادثه ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین توسط شلیک دو موشک سپاه جانشان را از دست دادند، هرگونه سازش با ایران درباره این پرونده را رد نمودند.

دو روز پیش رادیو فردا در یک خبر اختصاصی اعلام کرد که ایران تفاهم‌نامه‌ای را برای اوکراین فرستاده که در صورت امضا، اوکراین از پیگیری قضایی  و جنایی این حادثه دست برمی‌دارد.

در گزارش رادیو فردا در این باره آمده است: «منابع آگاه از جزئیات پیشنهاد ایران، در گفت‌وگو با رادیوفردا تأیید کرده‌اند که ایران به دنبال دستیابی به نوعی تفاهم با اوکراین است که بر مبنای آن اوکراین از پیگیری حقوقی و جنایی این سانحه دست بردارد. این منابع می‌گویند یادداشت تفاهم پیشنهادی به گونه‌ای تدوین شده که به ایران اجازه می‌دهد از بار مسئولیت در این زمینه شانه خالی کند.»

کانادا و اوکراین هردو صریحا این گزارش را رد کرده‌اند. سفیر اوکراین در کانادا البته تایید کرده که کشورش یادداشتی از سوی دولت ایران دریافت کرده و آن را “یک سند کاری” دانسته که به گفته او “به تمامی مواردی که ما می‌خواهیم بررسی کنیم رسیدگی نمی‌کند”.

آندری شِوچنکو گفته این یادداشت به موضوع جبران خسارت ارتباط دارد.

دکمه بازگشت به بالا