جهان

رویترز: آمریکا با افزایش نقدینگی صندوق بین‌المللی پول برای کمک به ایران و چین مخالف است

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت که آمریکا با گشایش راه‌های جدید برای تامین مالی ایران و چین از سوی صندوق بین‌المللی پول مخالفت كرده است.

به گزارش رویترز، تزریق نقدینگی گسترده با ابزار «حق برداشت مخصوص» که شبیه سیاست «چاپ پول» برای بانک مرکزی است، یکی از راه‌های صندوق بین‌المللی پول برای افزایش منابع مالی خود است.

این ابزار می‌تواند با افزایش صدها میلیارد دلار به منابع ارزی صندوق بین‌المللی پول، به نیاز فوری همه ۱۸۹ عضو این صندوق پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، قرار است که درباره این موضوع در نشست بهاری مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک تجارت جهانی بحث و گفت‌وگو شود، اما این دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند آمریکا به عنوان سهام‌دار اصلی صندوق بین‌المللی پول، با این سیاست مخالفت خواهد کرد.

این منابع آگاه که نامشان فاش نشده، تاکید کردند که دولت ترامپ مایل نیست که ایران و چین بدون هیچ شرطی به میلیاردها دلار منابع جدید دست پیدا کنند.

پیشتر ایران از صندوق بین‌المللی پول با توجیه مبارزه با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا درخواست وام ۵ میلیارد دلاری کرده است.

در ایران نیز؛ حسین راغفر، اقتصاددان و استاده دانشگاه الزهرا گفته است: ۲۰ میلیارد دلار از کشور خارج شد و حالا دستمان را برای ۵ میلیارد دلار دراز کرده‌ایم.

دکمه بازگشت به بالا