اقتصادی

روحانی گزارش دیوان محاسبات درباره “دلارهای گمشده” را رد کرد

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد “دلارهای گمشده” انتقاد کرده و گفته “من از عزیزان خواهش می‌کنم بیان‌شان به گونه‌‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه کند. بخش ارز در گزارش دیوان محاسبات ۱۰۰% غلط بود”.

روز گذشته رئیس دیوان محاسبات کشور وابسته به مجلس شورای اسلامی گفته بود مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شده، ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴.۸ میلیارد دلار، مابه‌ازای واردات کالا نداشته است”.

وظیفه دیوان محاسبات تطبیق قانون بودجه با اجرای آن توسط دولت است تا جلوی اقدام غیرقانونی دولت و حیف و میل اموال ملی گرفته شود.

بر اساس گفته های رئیس دیوان محاسبات کشور “قرار بوده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت ارز به حساب بانک‌های عامل واریز شود که با پیگیری‌های دیوان تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون بازنگشته است”.

همچنین بررسی بانک مرکزی از اقلام وارداتی نشان داده که دو میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار از ارز دولتی دریافتی برای نخ دندان، غذای سگ و گربه، عروسک و اسباب بازی، در قوطی، خاک یا چوب بستنی هزینه شده است. این در حالی است که قرار بود ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی، ملزومات بخش صنعت و مواد اولیه ضروری مصرف شود.

دکمه بازگشت به بالا