خاورمیانه

شرق الاوسط: اعضای کابینه نخست‌وزیر تازه عراق تعیین شدند

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه عراق، در دیدار با شماری از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی به اولویت های دولت خود و چالش های پیش رویش پرداخت.

به گزارش «الشرق الاوسط» که نماینده آن در این جلسه حاضر بوده الکاظمی در این نشست تأکید کرد که نام وزرای دولتش مشخص شده و قرار است در این باره با تشکل‌های سیاسی مذاکره کند تا کابینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن رأی بگیرد و از تشکل‌های سیاسی خواست که در شرایط کنونی کشور با وی همکاری کنند.

آقای الکاظمی افزود که دولتش فقط یک مأموریت دارد و آن اجرای انتخابات پیش از موعد و رسیدگی به چالش‌هایی است که تا دو ماه پیش هم مطرح نبود، یعنی ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت.

او تأکید کرده که مشکلات و بحران‌های فعلی در عراق نتیجه بنیان غلط روند سیاسی در سال ۲۰۰۳ بوده و افزوده که ایالات متحده در آن تاریخ توانست ساختار حکومت عراق را نابود کند اما آنچه به جای آن شکل گرفت نظام درستی نبود.

وی افزود که فردی منتخب صندوق‌های رأی نیست بلکه تشکل‌های سیاسی این مسئولیت را به وی واگذار کرده‌اند و تأکید کرد که این وضعیت مسئولیت وی را دوچندان می‌کند و «می‌توانم بگویم که من نخست‌وزیر بحران هستم و هیچ عصای جادویی برای حل مشکلات بدون یاری همه نیروهای سیاسی ندارم».

او معیارهای خود برای انتخاب وزرا را پاکدستی و توانمندی دانست و گفت که هرچند این دو تعبیر در عراق مبتذل شده؛ اما سعی می‌کند در مذاکراتش با تشکل‌های سیاسی این دو شاخصه را در نظر بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا