جهان

دادگاه لوکزامبورگ مانع از انتقال دارایی ایران به آمریکا شد

براساس بیانیه رسمی دادگاه لوکزامبورگ، درخواست آمریکا برای انتقال ۱,۶ میلیارد دلار دارایی ایران به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده رد شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روز یکشنبه ۲۴ فروردین گفته بود: «حقوق‌دانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی، موفقیت خوبی به‌دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ را – که آمریکایی‌ها توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند – چند روز قبل آزاد کردند.»

با این حال دارایی‌های مسدودشده ایران هنوز آزاد نشده‌اند و در بیانیه دادگاه آمده است که این تصمیم نهایی نیست و قابل تجدید نظر است.

دارایی توقیف‌شده در لوکزامبورگ بخشی از اموال بانک مرکزی ایران است که به‌صورت اوراق قرضه خریداری شده بود. این مبلغ که در دست بانک کلیراستریم لوکزامبورگ است در ژانویه سال ۲۰۱۶ بنا به درخواست وکلای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده، مسدود شد تا به سود این خانواده‌ها مصادره شود.

در سال ۲۰۱۲، دادگاهی در نیویورک به پرداخت ۷ میلیارد دلار غرامت از سوی ایران به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر رأی داد و ادعا کرد که نظام تهران با افراد و سازمان‌های مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر همکاری داشته است.

اما نظام ایران این ادعاها را رد و هرگونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

دارایی‌های ایران در کلیراستریم بیش و کم معادل حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه تا قبل از تحریم‌ بانکی ایران است.

دکمه بازگشت به بالا