ایران

بررسی جعبه سیاه هواپیمای ساقط‌ ‌شده‌ی اوکراینی به تعویق افتاد

کانادا به ایران اطلاع داده است که دانلود و بررسی داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که با شلیک موشک سپاه سرنگون شد، به تأخیر می‌افتد؛ زیرا به علت بیماری کرونا و لغو پروازها کارشناسان قادر به مسافرت نیستند.

دانلود و تحلیل محتویات جعبه سیاه پرواز ۷۵۲ برای رمزگشایی از چگونگی سقوط هواپیما ضروری‌است.

با ساقط کردن هواپیمای اوکراینی، ۱۷۶ نفر سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه از فرودگاه خمینی تهران به مقصد کی‌یف پرواز کرد. این هواپیما ۶ دقیقه بعد از بلند شدن با دوبار شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقط شد و همه سرنشیان آن جان باختند.

حکومت ایران در ابتدا سعی کرد تا هدف قرار گرفته شدن این هواپیما را انکار کند و علت سقوط را نقض فنی معرفی کند؛ اما سه روز بعد، در پی فشارهای گسترده نهادهای بین المللی ایران اذعان داشت، این هواپیما با “شلیک اشتباه” سرنگون شده است.

در تازه ترین اظهار نظر در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفته است “نیروهای نظامی وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند” و بنابراین “مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت”. او همچنین افزوده: “این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بوده؛ زیرا یک هفته قبل از آن در اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد که دستکاری شده بود.”

حال با انتشار نقل قول، کارشناسان به شدت اعتقاد پیدا کرده اند که سرنگونی این هواپیما به عمدی و با دستور قبلی صورت گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا