سیاسیمقاله

قرار گاههایی برای اخاذی و سرکوب

?#سعید_همتی

?پس از پایان جنگ ۸ساله رژیم جمهوری اسلامی با عراق، اداره سازندگى معاونت آماد و پشتیبانى، مهندسى و سازندگىِ ستاد مشترک سپاه ماموریت یافتند تا به بهانه مشارکت در سازندگی و تحت لوای آبادسازی مناطق محروم کشور، سهمی از بودجه رسمی کشور ببرند، در حالی که اکنون عملاً پس از گذشت بیش از سه دهه از ورود سپاه به آنچه سازندگی نامید، محرومیت، فقر و فلاکت همچنان در کشور بیداد می کند.

?گروه های سرمایه گذاری بانکی، تجاری و گروهای فنی مهندسی(اصطلاحاً سازندگی) از زیرمجموعه‌هاى قرارگاه “خاتم الانبیاء” هستند که مدیریت انجام پروژه‌هاى صنعت، معدن، گاز، پتروشیمى، نفت، شناورسازى، اسکله‌سازى و راه سازی را بر عهده دارند و از این طریق به راحتی دست در منابع ملی مردم ایران برده اند و هیچ گونه پاسخگویی نیز ندارند.

?موسسات و نهادهای پوششی فراوانی نیز برای “قرارگاه خاتم الانبیاء” پول شویی می کنند که “سازمان حمایت از زندانیانِ قوه قضائیه” ، “کمیته امداد” و صدها موسسه خیریه پوششی، بخشی از تحصیل نامشروعِ اموال مردم را برای سپاه انجام می دهند.

?شرکت های پوششی زیر مجموعه “قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه” در راس هرم اکثر موسسات مالی اعتباری قرار داشته اند که بدون هیچ رد پایی به طور مستقیم دار و ندار بخشی از مردم را به تاراج بردند. “هواپیمایی ماهان” زیرمجموعه “موسسه مالی مولی الموحدین” و “موسسه مالی نور” تنها یک گوشه بسیار کوچک از اختاپوس اقتصادی “قرارگاه خاتم الانبیاء” است.

?قرارگاه “خاتم الانبیاء” ۹۰درصد از صنایع سودآور دولتی واگذاری در خصوصی سازی(صوری) ذیلِ اصل ۴۴قانون اساسی جمهوری اسلامی را صاحب شد و در اکثر موارد هیچ مبلغی به خزانه پرداخت ننمود.

?بیش از دو دهه است که ده ها اسکله و ورودی مرزی بدون مجوز و غیر پاسخگو در مناطق آزاد و بنادر کشور تحت مدیریت قرارگاه “خاتم الانبیاء سپاه” به واردات بی رویه لوازم خانگی، خودرو، غلات، نوشیدنی ها، سیگار و قطعات ویژه الکترونیکی امنیتی تروریستی مشغولند.

?یکی از دیگر طرح های سپاه برای دستبرد زدن به بیت المال مردم ایران، ورود به بخش بهداشت و درمان بود. “سپاه تروریستی پاسداران” برای نیل به این هدف “قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا” را راه اندازی نمود. سالهاست نمایندگی های قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا در همه استان ها فعال است، ردیف خاص بودجه دولتی دارد و منبع درآمد هنگفتی برای “سپاه تروریستی پاسداران” محسوب می شود.

?اما عواید مالی تنها هدف تاسیس این قرارگاه نبود. در اوایل دی ماه۹۸، “قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا” در جریان شیوع فزاینده “کروناویروس” در خوابگاه های طلاب خارجی “جامعه المصطفی العالمیه قم” و ابتلای طلاب کشورهای مختلف در این خوابگاه ها، به محض اخذ دستور، به صورت سِکرت ورود پیدا کرد و مبتلایان را با نظارت کامل کادر درمانی سپاه، طی مراحل انتقال و استقرار در اردوگاه های بسیج و آموزش و پرورش در استانهای دیگر(خصوصا مازندران و گیلان) همراهی نمود.

?پس از دهه ها به تاراج بردن سلامت، آرامش و ثروت مردم ایران و روشن شدن گستردگی فساد در دستگاه ها، نهادها و قوای حاکم بر کشور و تداوم نارضایتی های عمومی و اعتراضات مردمی، ماهیت حقیقی “سپاه تروریستی پاسداران” در تقابل خشنِ این نیرو با مردم، روز به روز بیشتر روشن شد.

?در این میان و در ساختار امنیتی جمهوری اسلامی، مسئولیت مقابله با “مردم” یا آنچه توسط آخوندها “تهدید امنیتی برای رژیم” خوانده می شود، در درجه اول بر عهده سپاه، سپس پلیس امنیت نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و در صورت لزوم، جنگ طلبان شیعی خارجی سپاه قدس است.

?به هنگام اعتراضات خیابانی، با تصویب شورای امنیت ملی و یا شوراهای تامین استانها، قرارگاه های سپاه به مشت اصلی سرکوب کننده در شهرهای مختلف تبدیل می شوند. این درحالی است که عملاً اختیار سکانِ شوراهای تامین استانها نیز در اختیار سپاه است.

“?قرارگاه امنیتی امام علی” قرارگاهی است که در سال ۱۳۹۰ صرفا با هدف برخورد با اعتراضات مردمی از سوی “سپاه تروریستی پاسداران” تشکیل شد و مسئولیت سرکوب نظام‌مند و سازمان یافته اعتراضات مردمی را بر عهده دارد. فرماندهی این قرارگاه به مانند “قرارگاه ثارالله” به طور مستقیم با سرکرده کل سپاه است.

?در اعتراضات مردمی ۹۶ و ۹۸ بخش مهمی از مسئولیت سرکوب مردم در سراسر کشور بر عهده قرارگاه امنیتی “امام علی سپاه” بوده است. “غلامحسین غیب‌پرور” جانشین فرمانده کل سپاه در “قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی” و رئیس “ستاد سربازان مبارز رهبری” ، برای نیروهایش اختیار تام تیر داشته و در کشتار معترضان در سراسر کشور، مسئولیت مستقیم داشته است.

?نکته مهم در مورد “غیب پرور” این است که او جدای از نقشی که در نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران دارد، در سوریه نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی قتل عام مردم این کشور شناخته می‌شود.

“?غیب پرور” پیش از این، در آذر ماه سال ۹۴ از سوی “محمدعلی جعفری” فرمانده وقت سپاه پاسداران به فرماندهی “قرارگاه امام حسین” منصوب شد. این قرارگاه وظیفه سازمان دهی و هدایت نیروهای ایرانی در سوریه، که به عنوان “مدافع حرم” شناخته می‌شوند را بر عهده دارد.

?پیش از “غیب پرور” فرماندهی این قرارگاه با حسین همدانی بود. “حسین همدانی” نیز به مانند غیب پرور نقش پررنگی در سرکوب مردم ایران و مردم سوریه داشته است. در واقع این تشریک مساعی به هدف بهره بردن از پتانسیل جنگ طلبان شیعی افغانی و پاکستانیِ مستقر در سوریه است، تا به وقت اعتراضات مردمی، به راحتی بتوانند از سوریه به ایران و بالعکس، جابجایی نیرو داشته باشند.

?در جریان اعتراضات سال ۸۸ و سرکوب غیر انسانی مردم توسط نیروهای “سپاه محمد رسول الله تهران”(زیر مجموعه قرارگاه ثارالله) به ویژه در عاشورای سال ۸۸، فرماندهی این نیروها بر عهده “حسین همدانی” بود، نقشی که اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا نام او را در لیست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار دهد. در حقیقت می‌توان گفت تجربه در سرکوب معترضان ایرانی در سال ۸۸ بود که “حسین همدانی” را به فرماندهیِ سرکوب مردم سوریه رساند.

?پس از کشته شدن “حسین همدانی” در سوریه در مهر ماه ۱۳۹۴، این “غلامحسین غیب پرور” بود که به عنوان جایگزین او منصوب شد. اما برای “غیب پرور” جریان بالعکس بود، یعنی این تجربه سرکوب مردم در سوریه بود که منجر به رسیدن به جایگاه جانشینی فرماندهی “قرارگاه امنیتی امام علی” برای سرکوب و برخورد با هرگونه اعتراضات مردمی در ایران شد.

“?حسین همدانی” زمانی که به همراه “قاسم سلیمانی” در سوریه حضور داشت در یک مصاحبه گفته بود که او و همکارانش “تجربیات‌شان” را از سرکوب ۸۸ در خیابان‌های تهران، به سوریه بردند.

?خبرگزاری “آسوشیتدپرس” نیز گزارش داد، در آغاز اعتراض‌های ضددولتی در عراق، قاسم سلیمانی در جلسه‌ای به مقام‌های امنیتی عراق گفته است: ما در ایران، خوب بلدیم چگونه با اعتراضات مردمان برخورد کنیم. او رهنمودهایی برای سرکوب اعتراضات به مقام‌های عراقی داد و دقیقاً پس از آن، برخورد با تظاهرکنندگان عراقی به‌شدت خشن‌‌ شد، تک تیر اندازها به پشت بام ها رفته و مردم بی دفاع را با گلوله مستقیم می کشتند.

?از طرفی، وزیر دفاع سوریه نیز که برای شرکت در مراسم دفن “قاسم سلیمانی” به ایران آمده بود، در یک مصاحبه یادآور شد که قاسم سلیمانی در تابستان ۸۹ که هنوز هیچ گروه مسلحی در سوریه نبود، در سرکوب اعتراض‌های مردم در سوریه نقش فرماندهی داشت.

?در دهه ۱۳۸۰ راهبرد سپاه پاسداران بر نبرد نامتقارن متمرکز شد، کمی پس از آن، این روش به عنوان راهبرد کلی نیروهای مسلح ایران(حتی در بُعد تشکیلاتی) معرفی شد و تصمیم بر این شد  که تکسر، گستردگی و از طرفی همپوشانی واحدهای نظامی رژیم بالا برود تا از سویی استقلال منطقه ای فرماندهان نظامی و خطر کودتای آنان درهم بشکند و از سویی دیگر در صورت وقوع جنگ الکترونیک و قطع ارتباط استانها با تهران، فرماندهان استانهای هر منطقه هماهنگی شان را از دست ندهند و بتوانند به یکدیگر کمک برسانند.

?در ادامه این مسیر و از سال ۱۳۸۷ طرح تحول نیروی زمینی سپاه، با ادغام یگان‌های رزمی و پایگاه‌های بسیج و ایجاد سپاه‌های استانی، اجرا گردید و نیروی زمینی سپاه، پرسنل و امکاناتش را در ۳۲ سپاه استانی (۳۰ سپاه استانی و ۲ سپاه استان‌ تهران) مستقر نمود.

?در پنجشنبه هفتم فروردین ۹۹ برای نخستین بار و به طور رسمی وجود قرارگاه‌های ده‌ گانه نیروی زمینی سپاه با ذکر اسامی آنها در کنار یکدیگر در خبرگزاری های حکومتی اعلام شد. ۱۰ قرارگاهی که در کنار قرارگاه مهم و امنیتی “ثارالله” شبکه‌ای سراسری را برای فرماندهی و هدایت فعالیت‌های مخرب سپاه تشکیل می‌دهند.

?این ۱۱ قرارگاه‎ به عنوان واحدهای ارشد نظامی منطقه‌ای عمل می‌کنند، که هر قرارگاه چند سپاه استانی را زیر پوشش خود دارد.

?برای نخستین بار، در اواخر دهه ۱۳۸۰ قرارگاه‌های منطقه‌ای سپاه، در چارچوب یک شبکه سراسری ایجاد شد. اگرچه برخی از آنها مانند قرارگاه‌های کربلا، حمزه، ثارالله و نجف، قبل از این تاریخ و حتی از دهه ۱۳۶۰ نیز وجود داشتند.

?قرارگاه‌های سپاه، به طور رسمی برای هدایت و فرماندهی جنگ نامتقارن در برابر یک تهدید خارجی ایجاد شده‌اند، اما هدف اعلام‌نشده آنها مقابله با اعتراضات و قیام های مردمی است که مشخصاً در سال‌های اخیر به مهم‌ترین تهدید علیه بقای “حکومت آخوندی” تبدیل شده است.

?سرکوب اعتراضات استانی نیز از سوی قرارگاه های منطقه ای هدایت و فرماندهی می‌شود. تجربه سرکوب اعتراضات مردمی ۱۰ سال گذشته بویژه اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ نشان می‌دهد که مهم‌ترین وظیفه قرارگاه‌های یازده‌گانه سپاه سرکوب مردم معترضی است که از حاکمیت ظلم و فساد بر کشور به تنگ آمده‌اند و نارضایتی خود را به شکل اعتراضات خیابانی نشان می‌دهند.

?نگاهی به عملکرد قرارگاه‌های نظامی امنیتی، اقتصادی و درمانی سپاه به ویژه در یک دهه اخیر، نشان می‌دهد که این قرارگاه‌ها برخلاف آنچه سرکردگان سپاه مدعیِ آن هستند، به جای آنکه در مقابل تهدیدهای خیالی خارجی شان بایستند، به دو ماموریتِ “خالی نمودن جیب این مردم محروم” و “سرکوب مردم معترض بی دفاع” در سراسر ایران مشغول شده اند.

دکمه بازگشت به بالا