خاورمیانه

واشنگتن پست: آمریکا سامانه پاتریوت را درعراق فعال می‌کند

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، مسئولان آمریکایی اعلام كردند كه آمریكا، سامانه های تازه پدافند هوایی را در عراق برای محافظت از نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن در پایگاه‌های خود درخاک عراق، مستقر كرده است.

به گفته این مسئولان، سامانه موشکی «پاتریوت» و دو سامانه موشكی كوتاه برد دیگر در پایگاه عین السد (كه در ژانویه گذشته هدف حملات موش قرار گرفت) و همچنین در پایگاه نظامی در اربیل، مستقر شده اند.

علاوه بر این، سیستم موشکی در اردوگاه التاجی نیز مستقر شده که پیشتر هدف حمله موشکی قرار گرفته بود.

همچنین به گفته یک منبع مسئول به «آسوشیتدپرس»، آمریكا در ماه‌های اخیر، تلاش‌های خود را در راستای انتقال سیستم‌های موشکی به عراق به منظور تامین پوشش حمایتی لازم برای نیروهای مستقر در پایگاه‌های خود دراین کشور، متمرکز کرده است.

گفتنی است که ایالات متحده، نظام ایران و گروه‌های مسلح هم پیمان با آن را متهم به اجرای حملات موشکی علیه نیروهای خود در عراق کرده است.

در فاصله کوتاهی پس اقدام ایران در ماه ژانویه، در حمله موشکی علیه نیروهای عراقی و آمریکایی، پرسش‌هایی پیرامون منهدم شدن سامانه‌های پدافند هوایی مستقر در این پایگاه‌ها مطرح شد اما فائق آمدن بر بر تنش‌ها و مذاکره با رهبران عراقی از یک سو و تصمیم گیری در مورد سامانه‌های پدافندی قابل انتقال به عراق از سوی دیگر، مدتی زمان گرفت.

تا پیش از حملات موشکی، فرماندهان ارتش آمریكا بر این باور نبودند که استقرار سامانه های پدافندی در عراق، اقدامی بجا باشد اکنون این سامانه ها راه اندازی شده اند و مقامات بلندپایه آمریکایی نسبت به تهدیدهای مداوم گروه های نیابتی ایران در عراق، هشدار می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا