سیاسیمقاله

نگاهی به عملکرد قرارگاه ثار الله

 

?” قرارگاه ثارالله” یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه تروریستی پاسداران و مستقر در تهران است. ستاد فرماندهی قرارگاه ثارالله در اتوبان نیایش، ضلع غربی مجموعه ورزشی انقلاب تهران واقع شده‌ است.

 

?” قرارگاه ثارالله” مهم‌ ترین قرارگاه منطقه‌ای سپاه در سراسر کشور و البته مهمترین واحد امنیتی عملیاتی درون سپاه است. مأموریت این قرارگاه دفاع از مراکز و نهادهای حساس رژیم و کلیّت رژیم جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات داخلی یعنی اعتراضات و قیام‌های مردمی، و خصوصاً هرگونه تهدید علیه سیطره رژیم بر تهران به عنوان مرکز حکومتش است.

 

?سپاه‌های محمد رسول‌الله تهران بزرگ، سپاه سیدالشهدای شهرستانهای استان تهران، سپاه امام حسن استان البرز، و تمام واحدهای آنها متشکل از نیروهای کادر، وظیفه، گردان‌های بسیجی عاشورا و الزهرا، گردانهای بسیجی امام علی، نیروهای داوطلب مرد و زن بسیجِ مساجد، ادارات، دانشگاه ها و مدارس، تحت فرماندهی قرارگاه ثارالله هستند. در مواقع مورد نیاز، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نیز تحت دستور این قرارگاه عمل می کند.

 

?از سال ۱۳۷۴ سپاه پاسداران و مشخصاً قرارگاه ثارالله اجازه پیدا کردند که در صورت بروز بحران برای رژیم، با صلاحدید “خامنه ای” مدیریت امنیت کشور را به جای نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات، بر عهده بگیرند.

 

?رژیم آخوندی که همیشه جنایاتش را در پوشش قانون انجام می دهد، برای این که وانمود نماید، حضور این نظامیان در خیابانها با مجوز است، به صورت ظاهری این حضور را منوط به تصویب شورای عالی امنیت ملی رژیم نمود.

 

?از ابتدای تشکیل این قرارگاه در سال ۱۳۷۴ تا پیش از حوادث انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ سپردن مدیریت امنیت کشور به این قرارگاه سه دفعه اتفاق افتاد. در جریان تجمع‌ها و اعتراضات مردمی اسلامشهر در سال ۷۴، در ۱۸ تیر ۷۸ و همینطور اعتراضات مردمی ۱۸ تیرماه ۱۳۸۲.

 

?پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه(از ۲۵ خرداد تا ۲۵ مرداد ۱۳۸۸) بر عهده قرارگاه ثارالله و زیرمجموعه‌اش “سپاه محمد رسول‌الله” گذاشته شد.

 

?در جریان تظاهرات و اعتراضات مردمی ۷۸ و ۸۸، نیروهای بسیج که در کنار پاسدارها و مأموران نیروی انتظامی در سرکوب معترضان تهران حضور داشتند، تحت فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله بودند و نقش کلیدی داشتند.

 

?در بحبوجه جنبش مردمی ۸۸، “قاسم سلیمانی” ده ها هزار نیروی بیگانه هزاره افغان را سامان دهی و برای سرکوب مردم تهران تحت فرمان “قرارگاه ثارالله” قرار داد. “قاسم سلیمانی” همین طور در اعتراضات ۹۶ و ۹۸ نیز نیروهای مازاد حشدالشعبی عراق، شبه نظامیان فاطمیون هزاره افغان و زینبیون پاکستانی را از سوریه و عراق و افغانستان فراخواند و این بیگانگان را در مقابل مردم ایران، به خیابانهای تهران و سایر شهرهای ایران کشاند.

 

?دلیل اینکه “رمضان شریف” سخنگوی سپاه، اظهارات “جعفری” در خصوص حضور و همکاری “سلیمانی” در قرارگاه “ثارالله” را تکذیب نمود، ترس از برملا شدن حضور این جنگجویان بیگانه در کف خیابان ها و بر علیه مردم ایران بود. این چریک های بیگانه، که پیش از این به قساوت قلب در میان مردم سوریه شهره شده بودند، مانند آب خوردن معترضان ایرانی را در خیابانها سلاخی نمودند.

 

” ?محمدعلی جعفری” فرمانده سابق سپاه پاسداران، در توئیتی که شامگاه ۲۰ بهمن ۹۸ منتشر کرده بود نوشته بود: “قاسم سلیمانی” در جمع کردن اعتراضات در ایران نقش اساسی داشت، او در برخورد با معترضین “اقدامات مؤثر” انجام می‌داد! او نوشت: قاسم سلیمانی در حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ در کف خیابان بود.

 

?در جریان اعتراضات مردمی، برخی وب‌ سایت‌های خبری تصویر بخشنامه‌ای با مهر “خیلی محرمانه” را منتشر کردند که از قرارگاه ثارالله به معاونت سلامت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ارسال شده‌ بود. در این بخشنامه که به امضای معاون پشتیبانی و رئیس کمیته بهداری قرارگاه ثارالله رسیده بود، دستور داده شده بود تا بیمارستان‌ها اسناد و مدارک پزشکی مجروحان اعتراضات مردمی را به این افراد تحویل ندهند.

 

?به عقیده بسیاری از کارشناسان، حمله به ساختمان مجلس جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۳۹۶، یک عملیات ایذایی طراحی شده توسط “ساس” بود تا با انتصابِ آن به “داعش”، سپاه بتواند به این بهانه چندین طرح داخلی و خارجی خود را پیاده نماید. یکی از این طرح ها، تغییرات گسترده در سطوح مختلف مدیریتی سپاه در کل کشور بود. انتصاب “کوثری” پاسدار سابقه دار و نماینده دو دوره مجلس فرمایشیِ رژیم، به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله بخشی از آن تغییرات برنامه ریزی شده بود.

 

?فرماندهی “قرارگاه ثارالله” با سرکرده کل سپاه تروریستی پاسداران است، اما عملا تمام اقدامات در این قرارگاه با دستور “جانشین” فرماندهی قرارگاه ثارالله صورت می پذیرد.

 

?” محمداسماعیل کوثری” جانشین جدید فرمانده قرارگاه ثارالله، مدتی پس از انتصابش، از طراحی وضعیت جدید امنیتی در تهران خبر داد، او اعلام کرد که با توجه به تهدیدهای احتمالی پیش‌ رو باید وضعیت جدیدی برای امنیت تهران طراحی می شد.

 

” ?کوثری” جانشین قرارگاه امنیتی ثارالله، در جریان شیوع گسترده کرونا در سطح کشور، چنین گفت: قرارگاه ثارالله آماده کمک و حمایت همه جانبه به جامعه پزشکی است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

 

?اما او توضیح نداد، درحالیکه علی رغم هشدارهای کارشناسان، سپاه با پروازهای مداوم به “چین” موجبات ورود این ویروس را به ایران فراهم آورد، چطور می تواند به کادر درمانی ایران کمک کند؟!

 

?طبق اسناد انتشار یافته، جانشین قرارگاه ثارالله، در دی ماه۹۸ از شیوع “کروناویروس” در قم اطلاع داشته است. اما او ۵ روز قبل از انتخابات ۲ اسفند۹۸ در یکی از رسانه های زنجیره ای سپاه حضور یافت و این چنین گفت: باید با وحدت و استقبال گسترده، روز دوم اسفند همه با هم مصمم و محکم پای صندوق های رای رفته و به همه دنیا نشان دهیم که در همه صحنه‌ها با هم هستیم!

 

?طبق برخی گزارشات از استانهای گیلان و مازندران، این قرارگاه امنیتی سپاه، در دی ماه و اوایل بهمن ماه ۹۸ ، تعداد قابل توجهی از طلاب “جامعه المصطفی العالمیه” که علائم سرماخوردگی داشته اند، را با اتوبوسهای دارای پلاک سپاه به اردوگاه های تفریحی دانش آموزی و بسیج در گیلان و مازندران منتقل کرده است و به این صورت شمال کشور را به کانون دوم شیوع “کروناویروس” پس از قم بدل نمود. با نگاهی به کارنامه سیاه این قرارگاه سپاه، می شود گفت، اقدامات “قرارگاه امنیتی ثارالله” به طور پیاپی بر علیه امنیت جانی،مالی و روحی مردم ایران بوده است.

دکمه بازگشت به بالا