جهان

اوکراین: اجازه نمی‌دهیم ایران از مسئولیت انهدام هواپیمای مسافربری‌ فرار کند

در پی طرح اظهارات متناقض از سوی مقام‌های ایران درباره پرونده انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین؛ دمیتری کوله‌با،‌ وزیر خارجه اوکراین،‌ اظهار کرد کشورش به همراه شرکای بین‌المللی اجازه فرار ایران از مسئولیت این حادثه را نخواهد داد.

کوله‌با در گفت‌گویی با یک کانال تلویزیونی امارات متحده عربی که سه‌شنبه ۱۹ فروردین‌منتشر شده است از ارسال نامه‌ سفارت کشورش در تهران به مقام‌های ایران برای توضیح درباره اظهارات حسن نوروزی،‌ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، خبر داد.

هم‌زمان وادیم پریستایکو، معاون نخست‌وزیر این کشور،‌ با انتشار یک پست توییتری اظهارات روز یکشنبه نماینده مجلس ایران در زمینه درست بودن شلیک موشک سپاه پاسداران به این هواپیما را «بی‌احترامی محض به جان قربانیان» خواند و ‌خواستار توضیح فوری دولت درباره آن شد.

نوروزی در گفت‌وگویی با روزنامه همدلی گفته بود:«برای این هواپیما اهداف خاصی در ایران تعیین شده بود و به نظر من، نیروهای نظامی در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند. بنابراین در این زمینه مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت.»

وزیر خارجه اوکراین در همین زمینه اضافه کرده است:‌ «همچون کشور ما، قانونگذاران ممکن است هر آن‌چه را که می‌خواهند در داخل کشور مطرح کنند تا ارتقای درجه پیدا کنند، به واقعیت ها اتکا کنند یا آن‌ها را دستکاری کنند… ما باید به اطلاعات رسمی اتکا کنیم.»

او  اشاره کرد که در این زمینه پس از دریافت اطلاعات رسمی از ایران نتیجه‌گیری انجام خواهد شد.

کوله‌با گفت: «اما ما به هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد که ایران از مسئولیت فاجعه‌ای که اتفاق افتاده است بپرهیزد. ما با آن‌ها کار خواهیم کرد که جعبه‌های سیاه را برگردانند تا در مورد معیارهای مسئولیت قانونی در زمینه آن‌چه که اتفاق افتاده توافق صورت گیرد.»

او اشاره کرد که کشورش در این زمینه تنها عمل نمی‌کند، بلکه همراه شرکای بین‌المللی و در درجه نخست کانادا است.

دکمه بازگشت به بالا