خاورمیانه

طالبان گفت‌وگو درباره آزادی زندانیان را متوقف کردند

با گذشت شش روز از سفر هیئت فنی گروه طالبان به کابل برای گفت‌وگو با مقامات دولتی درباره آزادی زندانیان، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان این نشست‌ها را «بی‌نتیجه» خواند و اظهار داشت: هیئت این گروه به مذاکرات ادامه نمی‌دهد و زندانیان طالبان باید آزاد شوند.

هیئت‌های فنی دولت افغانستان و طالبان شش روز پشت درهای بسته در کابل نتوانستند درباره مبادله و آزادی زندانیان دو طرف به توافقی دست یابند. این نشست‌ها ۱۲ فروردین در کابل آغاز شد و تا روز دوشنبه ۱۸ فروردین ادامه داشت.

بر اساس توافق‌نامه طالبان و آمریکا، گروه طالبان متعهد به آزادی یک‌هزار زندانی وابسته به دولت افغانستان و در مقابل، کابل نیز متعهد به آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه است.

طالبان یکشنبه ۱۷ فروردین / ۵ آوریل اعلام کرد که با وجود پایبندی این گروه به توافق‌نامه‌ با آمریکا، این کشور و متحدانش از این توافق تخطی کرده‌اند. این گروه آزاد نشدن زندانیانش را بخشی از این تخطی خوانده بود.

نیروهای آمریکایی در افغانستان ادعای طالبان در باره نقض توافق با این گروه را رد کرده و هشدار داده‌اند که از حمله‌های طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان دفاع خواهند کرد.

بین دولت افغانستان و طالبان توافق رسمی و مستقیمی درباره مبادله و آزادی زندانیان وجود ندارد. پیش از این، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مورد آزادی زندانیان طالبان دستوری صادر کرده بود که بر اساس آن زندانیان طالبان در چند مرحله و به‌شکل مشروط آزاد می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا