جهان

جنگ ماسک: آمریکا با پیش‌دستی، ماسک‌های فرانسه را روی باند فرودگاه خرید

روز جمعه ٣ آوریل/١۵ فروردین، سخنگوی دولت فرانسه گفت که هیچ اطلاع خاصی در مورد پیش‌دستی کردن آمریکایی‌ها در خرید ماسک ندارد. با اینحال او تأیید کرد که دولت فرانسه همه اقدامات لازم را برای تأمین امنیت تحویل ماسک انجام می‌دهد. به همین منظور، یک پل هوایی میان فرانسه و چین برقرار شده است. سخنگوی دولت اعتراف کرد که در حال حاضر مسئلۀ دستیابی به ماسک، “تنش جهانی” ایجاد کرده است.

کشورهایی که به ناگاه با ویروس کرونا مواجه شدند، مثل آمریکا، فرانسه، ایتالیا یا اسپانیا، بی‌صبرانه به دنبال ماسک می‌گردند. در مقابل، تولیدکننده و فروشندۀ بزرگ این کالای پرمشتری چین است.

در روزهای اخیر، تحویل ماسک در فرودگاه‌های فرانسه همراه با تدابیر امنیتی استثنایی انجام گرفت: حضور نیروهای ویژۀ نقابدار مجهز به سلاح‌های نیمه سنگین هنگام تخلیۀ بار هواپیما، منظره‌ای عادی نبود.

دو روز قبل، آقای رنو موزلیه که ریاست یکی از شوراهای منطقه‌ای مهم فرانسه را بر عهده دارد (منطقه جنوب شرقی، از جمله شامل شهرهای مارسی، نیس و کَن) با متهم کردن آمریکا گفت: “سفارش فرانسه، روی باند فرودگاهی در چین توسط آمریکایی‌ها خریده شد و هواپیمای حامل ماسک‌ها که قرار بود به فرانسه بیاید، یک‌راست به آمریکا رفت”. به گفتۀ او خریداران سه تا چهار برابر قیمت اصلی را پرداخت کرده‌اند.

دولت آمریکا این اتهامات را رد کرده اما منابع فرانسوی معتقدند که این “زرنگی‌ها” توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا