تازه‌های سیاسی

سفارت ایران در بغداد از شهروندان عراقی خواست تا به پویش ضد تحریم بپیوندند

سفارت جمهوری اسلامی در بغداد از دوستداران خود خواست برای نشان دادن اعتراض شان نسبت به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به پویش شکل گرفته علیه این تحریم‌ها بپیوندند.

در بیانیه سفارت ایران در عراق خطاب به شهروندان عراقی و دوستداران ملت ایران آمده است: ویروس کرونا تهدیدی جهانی است و مقابله با این تهدید جهانی نیازمند همکاری بین‌المللی است؛ اما تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده امریکا علیه مردم ایران در مسیر مقابله با این ویروس همه‌گیر سنگ‌اندازی می کند.

ایران درحالی از شهروندان عراقی خواسته تا برای برطرف شدن تحریم های آمریکا علیه نظام به پویش ضد تحریم بپیوندند که جمهوری اسلامی متهم به دخالت و جنگ افروزی در عراق است.

گفتنی است پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، حکومت جمهوری اسلامی سخت به دنبال این است تا با استفاده ابزاری از بحران پیش آمده در ایران، تحریم های آمریکا لغو بشوند.

مقامات حکومتی بارها به سازمان های بین المللی و رئسای کشورهای دیگر نامه نوشته اند تا بر آمریکا، برای برطرف شدن تحریم های علیه حکومت فشاور بیاورند.

این امر حتی باعث شده که برخی از مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی که به نحوه مدیریت بحران کرونا در ایران به شدت انتقاد دارند، بگویند که جمهوری اسلامی به عمد ویروس کرونا را توسط هواپیمای متعلق به سپاه از چین و با آوردن طلاب چینی به قم به سوغات آورد تا بتواند با سوار شدن بر موج کرونا، خواهان لغو تحریم ها شود.

از طرفی واشنگتن در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی برای لغو تحریم ها تأکید کرده‌است که موارد بشردوستانه، از جمله: دارو و غذا شامل تحریم‌ها نمی‌شوند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می گوید که رژیم ایران به‌جای تبلیغات دروغین در این‌باره، کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را بپذیرد.

چند روز قبل، حکومت ایران با امر غیرمستقیم علی خامنه ای، نهاد مردمی پزشکان بدون مرز که برای کمک به مردم ایران آمده بودند را از کشور اخراج کرد. همین امر باعث شده که بسیار از ناظران امور، جمهوری اسلامی را متهم کنند که به دنبال پول نقد برای رهبران نظام است نه درمان مردم و گذر از بحران کرونا.

دکمه بازگشت به بالا