ایران

شکست طرح ایران برای رفع تحریم‌ها به بهانه کرونا

در حالی که مقام‌های نظام تهران به پنهان‌کاری درباره شیوع کرونا در ایران و اقدامات منفی در این زمینه متهم شده‌اند، اما با هدف شکستن تحریم‌ها و تداوم حمایت مالی از گروه‌های نظامی و نیابتی خود در منطقه، ادعا کرده‌اند که تحریم‌ها بر روند مقابله با کرونا در ایران، «تأثیر منفی» داشته است.
این موضوع، از سوی واشنگتن رد شده و مقامات ایالات متحده تأکید کرده‌اند که موارد بشردوستانه، از جمله: دارو و غذا شامل تحریم‌ها نمی‌شود.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است که رژیم ایران به‌جای تبلیغات دروغین در این‌باره، کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را بپذیرد.
به گفته‌ی ناظران، نظام تهران به بهانه‌ی مبارزه با کرونا به‌دنبال برداشتن تحریم‌ها و کسب کمک‌های مالی‌ست و نه جذب کمک‌های پزشکی. و عمدتا کمک‌های مالی برای مردم و عبور از شرایط بحران کرونا هزینه نمی‌شود.
اشاره ناظران به سخنان حسن نصر الله، دبیر کل گروه تروریستی حزب‌الله لبنان است که گفته: صندوق بین‌المللی پول باید هرچه سریعتر با درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران موافقت کند. حسن نصر‌الله به بهانه‌ی مردم ایران خواستار تسریع در روند واگذاری این وام به نظام تهران شده و تصریح کرده: شرایط مردم ایران، بسیار نگران‌کننده است.
از سوی دیگر؛ گروهی از برندگان جوایز نوبل از سازمان ملل خواسته‌اند: منابع پزشکی و درمانی ایران را از کنترل سپاه خارج کند.
برندگان جوایز نوبل در نامه‌ای به سازمان ملل متحد گفته‌اند: حاکمان جمهوری اسلامی در اتخاذ تدابیر مناسب برای توقف شیوع ویروس جدید کرونا ناکام بوده و بر واقعیت‌های مربوط به این بیماری مرگبار در ایران سرپوش گذاشته‌اند.
بر پایه‌ی این گزارش؛ سپاه با در اختیار گرفتن منابع مالی، به دنبال ادامه حمایت از شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی در دیگر کشورهاست و بدین منظور بحران کرونا در ایران را «بهانه» قرار داده است.
واشنگتن فری بیکن نیز گزارش داده که آمریکا با آزاد کردن دارایی‌های ایران برای مقابله با کرونا مخالفت کرده است.
نظام تهران پیشتر نیز پس از دست‌یابی به بخشی از منابع پولی و مالی در پی امضای برجام، بر حمایت مالی خود از شبه‌نظامیان و گروه‌های نیابتی‌اش افزوده و این پول‌ها را برای طرح‌های عمرانی در داخل ایران هزینه نکرده بود.
حال چنین به‌نظر می‌رسد که طرح ایران برای شکستن تحریم‌ها به بهانه مقابله با کرونا دچار شکست شده است.
وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم ایران وجود ندارد، تأکید کرده که «فشار حداکثری» علیه رژیم تهران ادامه خواهد داشت.
همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۵ فرد و ۵ نهاد مرتبط با رژیم ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

دکمه بازگشت به بالا