ایرانتازه‌های سیاسی

صندوق بین المللی پول با دادن وام به ایران موافقت کرده است

موافقت صندوق بین‌المللی پول با پرداخت وام به ایران و احتمال آزادسازی بخشی از پولهای مسدود شده رژیم در آمریکا، مقامات تهران را خوشحال کرده است. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که بین این اتفاق‌ها و آزادی برخی زندانیان آمریکایی ارتباطی وجود داشته باشد.
زیر سایه ویروس کرونا و تاکید آمریکا بر ادامه فشارهای حداکثری بر جمهوری اسلامی، مقامات ایران اعلام کردند که صندوق بین‌المللی پول با بخشی از وام درخواستی ایران موافقت کرده است. همزمان رئیس کل بانک مرکزی ایران خبر داد که منابع ارزی مسدود ‌شده ایران در آمریکا به تدریج آزاد می‌شود.
به نظر می‌رسد میان این گشایش‌های مالی، آزاد شدن برخی زندانیان آمریکایی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته و نیز تلاش برای آزادی بقیه زندانیان دوتابعیتی ارتباطی وجود داشته باشد.
هنوز مشخص نیست صندوق بین‌المللی پول که عضو پرنفوذی همچون آمریکا دارد، با چه میزان از وام درخواستی ایران موافقت کرده است. هر چه باشد، مقامات آمریکا قبلاً اعلام کرده بودند که موافق پرداخت وام به ایران نیستند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا هفته گذشته در پیامی ‌توئیتری اعلام كرده بود كه واشنگتن با اولین درخواست وام جمهوری اسلامی‌از صندوق بین‌المللی پول مخالفت کرده و هر وقت هم می‌تواند از حق وتوی خود در این مورد استفاده کند.
از طرفی مرگ آقای رابرت لوینسون که به گفته خانواده اش پس از ۱۳ سال حبس در ایران فوت کرده، می تواند بر مخالفت آمریکا و بکاربردن حق وتو در مورد کمک صندوق بین المللی پول تاثیر بسزایی داشته باشد.
بهرحال، هنوز صندوق بین‌المللی پول به ایران ریالی پرداخت نکرده است، گروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه از جمله حزب الله لبنان به سخن آمده اند. از جمله حسن نصرالله گفته: صندوق بین المللی پول باید هرچه سریعتر با وام ۵ میلیارد دلاری ایران موافقت کند.
جملاتی که منتقدان می‌گویند نشان از بی پول شدن حزب الله لبنان دارد.

دکمه بازگشت به بالا