ایران

مرگ ارزان دستکم ۴۵ معدنچی در سال ۹۸؛ آمار واقعی به گوش رسانه ها نمی رسد

در سال ۹۸ دستکم ۴۵ معدنکار در سراسر ایران طی حوادث مرگبار جان باختند. بسیاری از این حوادث در معادن کوچکتر رخ می‌دهند که به علت منفعت‌طلبی معدن‌داران به گوش رسانه‌ها نمی‌رسد.

همچنین نبود تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و ناظران ایمنی و بهداشت از بین خود کارگران موجب شده تا دست کارفرمایان در پنهان‌کاری آمار و عدم رعایت موارد ایمنی باز باشد.

اگرچه جان کارگران معدن در سال ۹۸ اینچنین ارزان بوده است اما در همین زمان بخش معدن جزو پولسازترین و ارزآورترین بخش‌های صنعت بوده است و معادن سال به سال ثروت بیشتری برای کشور کسب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایلنا، حوادث در معادن به صورت هر روزه رخ می‌دهند اما اغلب منجر به معلولیت دائمی یا مرگ نمی‌شوند و به همین علت همه این حوادث در سطح رسانه‌ای منتشر نمی‌گردد.

در عین‌حال به علت نبود یک سامانه در خصوص حوادث کار مشکلات دو چندان است. خیلی از این حوادث در اثر پیگیری‌های موردی خبرنگاران منتشر می‌شود و تعداد خیلی بیشتری اصلا منتشر نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان به آمار واقعی موجود اعتماد کرد. با این‌حال طی بررسی‌ها، در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ تعداد ۲۶ معدنچی در سراسر ایران جان خود را در اثر حوادث کار از دست دادند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا