سیاسیمقاله

ایران نگران موج دوم کرونا و جهان نگران موج سوم آن!!

#سعید_همتی

✍️گزارشات متعددی از شهرهای شمالی ایران و به طور ویژه از بیمارستانهای استان گیلان منتشر شده است که برخی بیماران مبتلا، که پس از بهبود از بیمارستان مرخص شده اند، به فاصله یک هفته از ترخیص، در یک نیمه شب، ناگهان عوارض “کرونا ویروس” در آنها ظهور و عود می کند و ظرف حدود یک ساعت، در خانه فوت می‌کنند! و این موارد همچنان در زمره بهبود یافتگان طبقه‌بندی شده و در گروه فوت‌شدگان کرونایی قرار نمی‌گیرند!

 

✍️محققان “میکروبیولوژی” معتقدند که هرچند گروهی از افراد مبتلا بهبود می یابند، اما ویروس کرونا از تنفس،خون و مدفوع شان حذف نمی شود! در واقع فقط بدن این افراد در مقابل این ویروس مقاوم می شود، آن هم تا مقطعی از زمان که بدنشان ضعیف نشود!

 

✍️از این رو و با این بررسی محققین مشخص می شود که “کروناویروس” کماکان در بدن بهبود یافتگان می ماند و با اینکه علائمی از تب و سرفه یا تنگی نفس ندارند، متاسفانه می توانند یک منتقل کننده بالقوه “کروناویروس” باشند!

 

✍️از این گذشته، محققان و متخصصین “اِپیدمیولوژی” کشور، نگران موج بعدی افزایش ابتلا به “کروناویروس” در ایران، طی دو هفته آینده هستند! موجی که نسبت به موج اول با افزایش بستری‌ها و مرگ و میرهای بسیار بیشتر همراه خواهد بود. علت را هم در تفاوت مبتلایان در دو موج شیوع اول و دوم می‌دانند.

 

✍️موج اول شیوع، از حُجره های مدارس طلاب چینی “جامعه المصطفی” و ضریح های زیارتگاه های شیعیان در قم و مشهد که پاتوق طلبه ها بود آغاز شد و سپس از طریق رفت و آمد زوّار در زیارتگاه های شیعی در قم و مشهد در تمام کشور شیوع پیدا کرد. نکته این جاست که به نظر متخصصین ایرانی “اِپیدمیولوژی” این موج ابتلا، شامل سنین پایین‌ و اغلب جوانان و میانسالان بودند!

 

✍️عملکرد غیر حرفه ای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی و لاپوشانی آمار واقعی مبتلایان و همچنین هشدارهای ضعیف و دیر هنگام بهداشتیِ این وزارت خانه، موجب عدم جدی گرفتن مسئله شیوع “کروناویروس” توسط مردم گردید و متعاقباً ارتباطات خانوادگی افراد میان سال و سالمند در تعطیلات نوروز موجب شد تا این گروه سِنی نیز مبتلا شده و به زودی روانه بیمارستان‌ها شوند!

 

✍️محققین “اِپیدمیولوژی” کشور معتقدند، از آن جایی که افراد با سنین بالای ۵۰سال بسیار بیشتر در معرض خطر مرگ در اثر ابتلا به کرونا ویروس هستند، نگرانی عوارض موج دوم جدی تر است!

 

✍️با این وجود و در حالی که متخصصین ایرانی نگران موج دوم شیوع “کروناویروس” طی دو هفته آینده در ایران هستند، متخصصان “میکروبیولوژی” بین المللی که این روزها تمام توان خود را برای دستیابی به راهی برای کنترل “کروناویروس” صرف کرده اند، در افقی دور دست تر، نگران موج سوم شیوع کرونا می باشند! موجی غیر قابل کنترل!

 

✍️به نظر محققان دانشگاه هاروارد، احتمالا به صرف گرم شدن هوا روند گسترش “کرونا ویروس” متوقف نخواهد شد. او می گوید، شواهدی که از دو شیوع قبلی سارس و مرس وجود دارد این است که ویروس خود به خود با گرم شدن هوا از بین نرفت بلکه این کنترل شدید بود که آن اپیدمی ها را کنترل کرد.

 

✍️این محققان معتقدند که، شاید تغییر فصل‌ و فرا رسیدن تابستان به کاهش شدت گسترش “کروناویروس” کمک کند، اما بعید به نظر می‌رسد که شیوع را به طور کلی متوقف کند. به احتمال قوی، در صورتی که شیوع “کروناویروس” بتواند به پاییز و زمستان سال بعد برسد، بی شک موج سوم شیوع گسترده تر “کروناویروس” مجددً و با شدت بیشتر آغاز خواهد شد!

 

دکمه بازگشت به بالا