تازه‌های سیاسی

امنیتی‌تر شدن فضای ایران همزمان با تشدید بحران کرونا

همزمان با اعلام فرمانده کل سپاه در مورد آرایش جنگی این ارگان نظامی جمهوری اسلامی، بازداشت و تهدید برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌های اجتماعی تشدید شده و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، درباره ایجاد هراس برای روزنامه‌نگاران هشدار داده است.

بر اساس گزارش مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، طی سه روز نخست فروردین‌ماه، دست‌کم ۱۵ نفر در ارتباط با انتشار مطالب و اخباری درباره بحران کرونا از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

در روزهای گذشته، موج حضور ارگان‌های نظامی در ایران به بهانه برای مقابله با بحران کرونا بیشتر از قبل به چشم می‌آید. پس از آن‌که علی خامنه‌ای در نامه‌ای خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح از رئیس این ستاد خواست تا با تشکیل قرارگاه دفاع بیولوژیک و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف نیروهای نظامی به مقابله با ویروس کرونا در ایران بپردازند، رئیس این ستاد، محمدحسین باقری، به روشنی گفته است که «ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به عنوان دیگر ارگان نظامی جمهوری اسلامی، در لایه‌های مختلف بحران کرونا در ایران ورود کرده است؛ از دستگیری‌های برخی منتقدان به شرایط مدیریت بحران کرونا گرفته تا گرفتن آرایش جنگی.

گفتنی است، بازداشت‌ این ۱۵ منتقد مدیریت بحران کرونا در ایران در سه استان گیلان،‌ اصفهان و آذربایجان غربی صورت گرفته و  اتهام‌های آنها مواردی چون «انتشار اخبار جعلی» و «توهین به مقام‌های کشور» عنوان شده است.

روز جمعه دوم فروردین ماه، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، نهاد بین‌المللی حامی آزادی رسانه‌ها، در گزارشی نوشت که تهدید و ایجاد هراس علیه روزنامه‌نگاران در ایران هم‌زمان با تشدید بحران کرونا افزایش پیدا کرده است.

دکمه بازگشت به بالا