تازه‌های سیاسی

ایران و فرانسه دست به معاوضه زندانیان زدند

به دنبال آزادی همزمان جلال روح‌الله‌نژاد، ایرانی بازداشت شده در فرانسه و متهم به دور زدن تحریم‌ها و رولاند مارشال پژوهشگر فرانسوی که در سفر به ایران بازداشت شده بود، خبرگزاری میزان و باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کردند که مبادله این دو زندانی حاصل همکاری سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه بوده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، درباره این مبادله، نوشت: « با توجه به همکاری قوه قضائیه برای آزادی یکی از زندانیان فرانسوی با استفاده از تخفیف مجازات؛ دولت فرانسه در همکاری متقابل، با تغییر تصمیم قبلی،  آقای روح‌الله‌نژاد را آزاد کرد»

خبرگزاری میزان یادآوری کرده که جلال روح‌الله‌نژاد به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا از یک سال قبل در فرانسه زندانی بود و دادگاه‌های فرانسه و دیوان عالی این کشور درخواست آمریکا برای استرداد او را پذیرفته بودند؛ اما دولت فرانسه با تغییر این تصمیم، وی را آزاد نمود.

همزمان با اعلام این خبر باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نزدیک به دستگاه‌های امنیتی، بر نقش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در انجام این مبادله تاکید کرد.

این خبرگزاری با اشاره به مبادله این دو زندانی و نقش سپاه پاسداران توضیح داد: تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه منجر به همراهی فرانسه در رد درخواست استرداد روح‌الله‌نژاد به آمریکا شد.

اما ساعتی بعد، این خبر از خروجی سایت این خبرگزاری حذف گردید.

با آزادی آقای روح‌الله‌نژاد یک مقام فرانسوی اطلاع داد که رییس جمهوری فرانسه از ایران خواسته، فریبا عادلخواه، دیگر پژوهشگر زندانی در ایران که تابعیت دوگانه ایرانی-فرانسوی دارد را نیز، آزاد کند.

عادل‌خواه در فرانسه از چهره‌های مدافع سیاست‌های جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خرداد۹۸، از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

 

پیشتر در ۲۳ مهر۹۸ جرج مالبرونو، خبرنگار ارشد روزنامه فرانسوی فیگارو، نوشته بود که «وزات کشور فرانسه با عدم جلوگیری از سفر روح‌الله زم به عراق خواسته بن‌بست ایجاد شده در وضعیت دو زندانی فرانسوی، فریبا عادلخواه و دوست‌اش رولاند مارشال را در ایران برطرف کند.»

در آن زمان یک منبع آشنا به روابط ایران و فرانسه نیز به فیگارو گفته بود: «دستگیری زم با میزانی از همدستی سرویس‌های فرانسه می‌تواند باعث ایجاد گفت‌وگوهایی برای آزادی فریبا عادلخواه و رولاند مارشال شود. گفتگویی‌هایی که می‌تواند شامل دستور نخست‌وزیر فرانسه برای عدم استرداد جلال روح‌الله‌ نژاد، یک مهندس ایرانی بازداشت شده در فرانسه به آمریکا هم باشد.»

دکمه بازگشت به بالا