تازه‌های سیاسی

تاکید دوباره آمریکا: ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران تحریم نیست

وزیر خارجه آمریکا،‌ اعلام کرده ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در ارتباط با مقابله با کرونا مشمول تحریم‌های بین‌المللی نیست.

مایک پمپئو دیروز جمعه اول فرودین‌ماه طی یک نشست خبری به همراه دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا، در کاخ سفید گفت: «ما هر كاری انجام می‌دهیم كه بتوانیم كمک‌های بشردوستانه را تسهیل كنیم و مطمئن شویم كه معاملات مالی مرتبط با آن نیز می‌تواند انجام شود وهیچ مجازاتی در مورد ارسال داروها به ایران وجود ندارد.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «همه دنیا باید بدانند كه راه كمک‌های بشردوستانه به ایران کاملا باز است و مشمول تحریم نیست.»

او با اشاره به بحران کرونا در ایران آن را «مشکلی وحشتناک» عنوان کرد و گفت: «ما می‌خواهیم که کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به مردم ایران برسد.

در همین زمینه رییس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره امکان لغو تحریم‌های ایران تاکید کرد: «رهبران ایران پاسخ سوال شما را می‌دانند».

گفتنی است، پیشتر نیز وزارت دارایی آمریکا خبر داده که با همکاری سوئیس سازوکار ویژه‌ای را به راه انداخته تا تجارت اقلام بشردوستانه  از جمله دارو با ایران تسهیل شود؛ اما با این حال مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند که تحریم‌های هسته‌ای آمریکا، ارسال دارو به ایران را با مشکل مواجه کرده است.

پیشتر حسن روحانی، ‌رییس‌جمهوری، و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، طی نامه‌هایی به رهبران کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی خواستار توقف تحریم‌ها برای کمک به مقابله با بحران کرونا در ایران شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا