سیاسیمقاله

آیا “پتر کبیر” ظهور کرده است؟

#آرش_صالحی

✍️”ولادیمیر پوتین” از زمان ژوزف استالین تا کنون طولانی ترین دوره حکمرانی به عنوان مقام اول روسیه را داشته است.

✍️پوتین در خانواده ای کاملاً فقرزده و در فضای خشونت آمیز پس از جنگ جهانی دوم بزرگ شد. او در کتاب خاطراتش از مبارزه با “انبوه موش ها” در راهروی آپارتمان اشتراکی که پدر و مادرش در آن در یک اتاق و بدون آب گرم و بخاری زندگی می کردند، نوشته است.

✍️پوتین در سالهای ابتدایی فعالیت کاری اش هیچ شهرتی نداشت. در زمان انقلاب ۱۹۸۹ او یک مامور رده پایین “ک‌ گ‌ ب” بود که در شهر درسدن آلمان شرقی(کمونیستی) خدمت می‌کرد.

✍️ولادیمیر پوتین در کتابی به نام “اولین شخص” که مجموعه‌ای از مصاحبه‌های او است می‌نویسد: وقتی در دسامبر ۱۹۸۹، مرکز “ک‌ گ ب” در درسدن، توسط مردم محاصره شده بود، چندین دفعه درخواست کمک کردم اما پاسخی از “کاخ کرملین” نشنیدم، در نتیجه من خودم مقدار زیادی از مدارک(سری) را سوزاندم. مدارکی که سوزاندیم آنقدر زیاد بود که از شدت حرارت آتش، کوره ترکید!

✍️”بوریس رایشاوستر” آلمانی که زندگی نامه پوتین را نوشته، چنین آورده: اگر پوتین در آلمان شرقی تجربه کسب نکرده بود، الان ما یک پوتین و یک روسیه متفاوت داشتیم.

✍️پس از بازگشت پوتین به زادگاهش لنینگراد(سن پترزبورگ) در ظرف مدت بسیار کوتاهی شخص مورد اعتماد شهردار جدید “آناتولی سوبچک” شد، شهرداری که روزی استاد قدیمی دانشکده‌اش بوده است.

✍️وی قبل از تبدیل شدن به دست راست اولین شهردار “سن پترزبورگ” که در رای گیری عمومی انتخاب شده بود، در پوشش مترجم، دیپلمات و مدیر دانشگاه نیز برای “کا گ ب” کار کرده بود.

✍️این سیاستمدار تازه کار به سرعت راه ترقی را پیمود، در سال ۱۹۹۷ “بوریس یلتسین” او را به معاونت ریاست جمهوری گمارد و در سال ۱۹۹۹ او را به سمت نخست وزیر روسیه منصوب کرد.

✍️به تدریج اشتباهات زیادی از “بوریس یلتسین” سر زد، تا اینکه در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ او به طور ناگهانی استعفا داد. ولادیمیر پوتین جای یلتسین را با سمت کفیل ریاست جمهوری گرفت و در مارس ۲۰۰۰ با برگزاری انتخابات رسمی، به طور قانونی رئیس جمهور روسیه شد.

✍️ظرف چند ماه پس از آغاز زمامداری، پوتین با زیرکی کنترل رسانه های روسیه را در دست گرفت. فقط یک نمونه از اهرم جدیدش(قدرت رسانه ای)، شبکه تلویزیون خبری “ان تی وی” بود، که ۱۰۰ میلیون نفر بیننده داشت و برنامه‌هایش قابل دریافت در ۷۰ درصد خاک کشور روسیه بود. به کمک اهرم تسلط بر رسانه های روسیه بود که پوتین توانست “مدودف” را به نحوی مقصر گرانی ها و مشکلات اقتصادی ۵سال  اخیر روسیه جلوه دهد و با این حیله، خود را بدون هر گونه خطا و اشکال وانمود نماید.

✍️در روسیه سه هزار شبکه تلویزیونی، چند ده هزار سایت و صدها نشریه فعالیت می کنند که دولت کاملا آن را کنترل می‌ کند، خصوصاً اگر قرار باشد یک خبر سیاسی پخش شود. بدین صورت اندک روزنه های امیدی هم که روزنامه نگاران مستقل روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق برای روشنگری و شفاف سازی بدست آورده بودند، با قدرت یافتن پوتین بسته شد.

✍️بدین ترتیب در روسیه تقریباً کلماتی چون روزنامه منتقد یا خبرنگار مستقل بی معنا شد، جو امنیتی و پروپاگاندای رسانه ای تحت نظر “پوتین” صداهای منتقد را به نجواهای گاه به گاه و بی اثر بدل ساخت.

✍️” ولادیمیر پوتین” تا سال ۲۰۰۸ رئیس جمهور روسیه بود. در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ که مجددا پست نخست وزیری را در اختیار داشت، قانون اساسی روسیه را طبق نظرش تغییر داد و دوره ریاست جمهوری را از ۴ سال به ۶ سال افزایش داد. بدین ترتیب او از سال ۲۰۱۲ تا کنون، مجددا پست ریاست جمهوری را به دست آورد و تا سال ۲۰۲۴ به عنوان رئیس جمهور بر روسیه حکومت خواهد کرد.

✍️در هر فرصتی که به دست می آید، پوتین تاریخ جنگ جهانی دوم و پیروزی های روسیه را با افتخار، تعصب و جهت گیری ناسیونالیستی روسی تعریف می کند. آنچه بر جهانیانیان مشخص شده این است که او می‌خواهد با تلفیق ملی گرایی و قدرت نظامی، تصویر یک روسیه کبیر را به دست دهد.

✍️امروز، غرب پوتین را یک طغیانگر می داند. او به به دو کشور همسایه اش یعنی گرجستان و اوکراین لشکرکشی کرده است، کریمه را کاملا ضمیمه خاک روسیه نموده، آبخاز و اوستیا نیز در ید ارتش روسیه قرار گرفته است. “پترو پروشنکو” رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای گفت: پوتین به دنبال بازگرداندن امپراطوری روسیه قدیم است.

✍️از سویی برنامه ریزی ناموفق “پوتین” برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده، استفاده از گاز اعصاب برای ترور در خاک بریتانیا، حمایت از خامنه ای، اسد و مادورو به عنوان رهبران جبّار، فاسد و استبدادگر‌، چهره “پوتین” را در سطح بین الملل تخریب کرده است.

✍️مداخله نظامی او با همدستی رژیم ایران در جنگ داخلی سوریه، قتل عام بیش از یک میلیون سوریِ بی دفاع و آواره ساختن ۲۲میلیون سوری بی گناه، در ذهن جهانیان از پوتین یک شخصیت خون ریز و غیر انسانی که فقط به سلطه گری می اندیشد به نمایش گذاشته است.

✍️با وجود این که چین از دیر باز بر تمام مناطق شرقی روسیه ادعای ارضی داشته است، تلاش بی سابقه پوتین برای اتحاد با چین به آغاز دوره جدیدی از رقابت بر سر قدرت برتر جهانی با ایالات متحده انجامید. به نظر می رسد، پوتین توانسته از زمان ورودش به کرملین دنیای دوقطبی جهانی مورد نظرش را به تلافی پیروزی آمریکا در جنگ سرد با شوروی سابق تحقق بخشد.

✍️با اینکه جوانان روسیه تبلیغات گسترده پوتین را نمی‌پذیرند و بیشتر جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله روسیه اخبار و تحلیل ها را از طریق رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی که فیلتر نمی‌شوند دنبال می کنند، لکن فضای کلیِ سیاسی اجتماعی روسیه نشان می دهد، حداقل در چشم انداز نزدیک، پتانسیل قوی مردمی برای جلوگیری از ادامه دیکتاتوری پوتین وجود ندارد. طبق نظرسنجی مرکز مستقل “لوادا” فقط ۱۳ درصد مردم روسیه کلا به مسائل سیاسی علاقه دارند و پیگیری می کنند.

✍️ماه گذشته، پارلمان روسیه، طرحی را تصویب کرد که به موجب آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بعد از پایان این دوره ریاست جمهوری اش، می‌تواند دوباره حداقل به مدت ۱۲ سال رئیس جمهور باقی بماند. طرح یادشده، کاملا راهی برای مادام العمر کردن ریاست جمهوری پوتین است.

✍️پوتین روز سه‌شنبه ۱۰ مارس(۲۰ اسفند۹۸) در پارلمان این کشور(دوما) گفت: چنانچه دادگاه قانون اساسی موافق باشد او حاضر است بار دیگر در انتخابات شرکت کند. به این ترتیب پوتین ۶۷ ساله که از ۲۰ سال پیش قدرت را در دست دارد، می‌تواند با پیروزی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو تا سال ۲۰۳۶ در رأس قدرت بماند. در آن زمان او ۸۴ ساله خواهد بود!

✍️پوتین که پیش از این بارها تاکید کرده بود که به ادامه تکیه بر پست ریاست جمهوری تمایلی ندارد، تنها یک ساعت پس از رأی‌گیری در پارلمان حاضر شد و وانمود کرد که از این پیشنهاد ناخرسند است! و گفت که دیگران به خاطر نیاز کشور به ثبات و امنیت اصرار ورزیده و او را قانع کرده‌اند که در مقام خود باقی بماند و  به این نحو، عملا رئیس‌جمهور ابدی روسیه شود!

✍️یک تحلیلگر در این باره نوشت: وقتی رفتار پوتین یعنی با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن مقام مادام العمری ریاست جمهوری روسیه را دیدم، ناخودآگاه یاد حرکات مزورانه  “خامنه ای” در جلسه خبرگان جمهوری اسلامی، پس از مرگ “خمینی” به هنگام ارائه پیشنهادِ(از پیش طراحی شده) سِمت رهبری به خامنه ای ، توسط “هاشمی رفسنجانی” افتادم.

✍️در هر فرصتی که به دست می آید، پوتین تاریخ جنگ جهانی دوم را با افتخار، تعصب و جهت گیری ناسیونالیستی روسی تعریف کند. آنچه بر جهانیانیان مشخص شده این است که او می‌خواهد با تلفیق ملی گرایی و قدرت نظامی، تصویر یک روسیه کبیر را به دست دهد.

✍️سردبیر سابق “فارن پالیسی” در تحلیلی برای مجله “فارن افرز” نوشت:  زمانی‌که پوتین دست راست شهردار سن پترزبورگ بود، عکسی از پتر کبیر بر دیوار اتاق کارش نصب کرده بود.

✍️پوتین اوایل تابستان سال قبل در یک مصاحبه طولانی و پر از غرور با “فایننشال تایمز” در پاسخ به این سوال که کدام یک از رهبران جهان را تحسین می کند، بلافاصله گفت: پیتر کبیر! “لیونل باربر” دبیر فایننشال تایمز گفت: اما او مرده است. و پوتین پاسخ داد: تا زمانی که هدفش زنده است، او نیز زنده است!

✍️با اصرار “پوتین” برای الگو برداری از “پتر کبیر” بی شک نگاهی به برخی مفاد وصیت نامه پتر کبیر، آشکار کننده اهداف هولناک پوتین است:

– باید بین کشور های اروپایی بجز انگلستان اختلاف انداخت، باید با انگلستان رابطه حسنه داشت.

– ای جانشینانم باید با یونان در صلح باشید تا بتوانید در هنگام جنگ از آنان یاری بخواهید.

– کسی که استانبول را در دست دارد خداوند جهان است، پایتخت روسیه باید به استانبول منتقل شود، آنجا کلید گنجهای آسیا و اروپاست، پس تا میتوان باید با دست اندازی بر سرزمین های نزدیک استانبول، برای فتح این شهر آماده شویم. برای این مقصود باید مداوماً در میان ایران و عثمانی نفاق افکند تا همیشه بین آنها جنگ باشد.

– چیزی که بیش از همه من را دلخوش می کند، حکومت آخوندهای مذهبی بر کشورهای مسلمان است و همین برای عقب ماندنشان کافی است.

– باید بسیار چاره جویی کرد که کشور ایران روز به روز تهی دست تر شود و اقتصاد آن تنزل کند، روی هم رفته باید در پی آن بود تا ایران رو به ویرانی رود! و به حالت احتضار باشد!

– نباید شتاب کرد، اما باید طی سالها گرجستان، ترکمنستان، قرقیزستان و خیوه و بخارا را از ایران جدا کنید و صاحب شوید و سپس تمام حاکمان ایران را یکی پس از دیگری، فرمانبردار خود کنید!

– “پتر کبیر” سپس می گوید: ای جانشینان من، پس از تصرف کامل عثمانی و ایران باید به سراغ اروپا رفت…

دکمه بازگشت به بالا