سیاسیمقاله

“محمدی ری شهری” یک آخوند آموزش دیده!

#سعید_همتی

✍️”محمد درون‌پرور” که بعدها فامیل خود را به  “محمدی‌نیک” تغییر داد، در آبان ۱۳۲۵ در شهر‌ری به دنیا آمد. او به این دلیل که، پدر همسرش آخوند “علی مشکینی” او را ری‌شهری خطاب می کرد، کم کم به “محمدی ری شهری” معروف شد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدائی وارد مدرسه طلاب شیعی شهرری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیلات شیعی به قم رفت.

✍️”محمد ری‌شهری” در صفحه ۵۲ کتاب خاطراتش در خصوص چگونگی ازدواجش با دختر یکی از پرنفوذترین آخوندهای جریان انقلاب۵۷ نوشته است که، در سن ۲۰ سالگی زمانی که در مدارس شیعی نجف درس می خوانده است، با وساطت “مرتضی تهرانی” دختر دوم “علی مشکینی” را که فقط ۹ سال داشت از او خواستگاری می کند.

✍️مشکینی طبق عادت سردمداران آخوندهای شیعه، استخاره(سرکتاب باز کردن) به قرآن‌ را در هر امری بسیار لازم می دانست، پس برای شوهر دادن دختر ۹ساله اش هم به این اعتقاد عجیب شیعی عمل کرد. “مشکینی” بعد از خوب آمدن استخاره این اجازه را به او داد. مدتی بعد و قبل از جاری شدن صیغه عقد در مشهد “علی مشکینی” طی مکتوبی میزان مهریه پیشنهادی “ری شهری” برای دخترش را جویا شد.

✍️”ری شهری” در ادامه می نویسد: مهریه را مبلغ پنج هزار تومان نوشتم. ایشان که در اثر خطای دید، پنج هزار تومان را پانصد تومان خوانده بود، به ما پیغام داد: من حرفی ندارم که مهریه او پانصد تومان باشد، ولی چون مهریه خواهر بزرگ او هزار تومان است همین مبلغ را برای مهریه او بپذیر. من تعهد می کنم که کاری کنم که بیش از پانصد تومان شما بدهکار نشوید!

✍️رى شهرى نامى پرطنين در دهه ۶۰ بود، اما جز يك نامزدى ناكام در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶، اكنون صحبتی از او نمی شود. در دهه اول يكى از مهم ترين مقامات كشورى را به اين آخوند كم سخن اما پرنفوذ سپردند: وزارت اطلاعات. نهادى كه از تجميع چند نهاد امنيتى در نظام تازه تاسيس جمهورى اسلامى ايجاد شد و رى شهرى اولين وزير اطلاعات جمهوری اسلامی نام گرفت.

✍️تنها بخشی از مناصب فراوان “ری شهری” به شرح زیر است: حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب جمهوری اسلامی، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، دادستان ویژه روحانیت، تولیت مقبره شاه‌عبدالعظیم، نماینده تهران در مجلس موسوم به خبرگان رهبری، نماینده “خامنه ای” و سرپرست ایرانیان در حج، دبیر کلّ جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و رئیس مؤسسه خصوصی فرهنگی دارالحدیث با بودجه عظیم دولتی.

✍️از جایی که پس از انقلاب ۵۷ آخوند”علی مشکینی” پدر همسر وی، به همراه “حسینعلی منتظری” احکام شرع قضاوت تمام کشور را برای طلاب مدرسه‌های شیعی صادر می‌کردند، او در اولین روزهای پیروزی انقلاب ۵۷ به عنوان حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی دزفول منصوب شد و زندان‌ “یونسکو” را که در دهه‌ی ۶۰ به یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران تبدیل شد پایگاه خود قرار داد. سپس به گچساران و بهبهان اعزام شد و عاقبت به عنوان حاکم شرع سیار به خرم‌آباد، بروجرد و رشت سفر کرد تا قتل عام های خاصی که مد نظر خمینی و اطرافیانش بود را به انجام برساند.

✍️” ری‌شهری” پس از اعتراضات مردمی اهل سنت “ترکمن صحرا” به عنوان حاکم شرع به گنبدکاووس رفت تا به پرونده‌های آن‌جا رسیدگی کند، جنایات او در ترکمن صحرا از دیگر پرونده های سیاه زندگی اوست.

✍️در اواخر سال ۱۳۵۸ به منظور مقابله با گروه‌های منتقد سیاسی در ارتش و سرکوب آن‌ها “دادگاه انقلاب اسلامی ارتش” تأسیس شد و مأموریت آن به “ری‌شهری” واگذار شد.

✍️وی به این ترتیب تا هنگام تصدی وزارت اطلاعات، ریاست دادگاه‌ها و دادسراهای انقلاب اسلامی ارتش را به عهده داشت و تقریبا تمامی محاکمات مهم منجر به اعدام را شخصاً انجام می داد. او در این نهاد از همکاری لطف‌الله اتابکی و فرج‌اللهی که هر دو در زمان شاه در دادرسی ارتش مشغول فعالیت بودند برخوردار بود.

✍️”ری شهری” با اعتراف به جنایات گسترده ای که علیه بسیاری از بی گناهان در دوره ریاست بر “دادگاه انقلاب ارتش” انجام داده است، در صفحه ۸۷ کتاب خاطراتش می نویسد: عملکرد قوی و منطقیِ! دادگاه های ارتش موجب شد تا هنگامی که اين جانب در اين سمت بودم، تقريبا همه محاکمات مهم، مثل رسيدگی به اتهامات اعضای حزب توده، محاکمه دست اندرکاران کودتای نافرجام پايگاه هوایی نوژه، رسيدگی به اتهامات قطب زاده و…  به من واگذار گردد.

✍️در واقع پس از اعدام‌های هولناک آغازین انقلاب۵۷ به قضاوت “صادق خلخالی” ، ری شهری مسئولیت محاکمه صدها تَن از افراد سرشناس منتقد و یا مخالف “روح الله خمینی” را به عهده داشت. او اکثر این افراد را بدون ادله و شواهد لازم اعدام نمود.

✍️برخی از افرادی که به حکم “ری‌شهری” اعدام شده‌اند عبارتند از: صادق قطب‌زاده، فتح‌الله امید نجف‌آبادی، سید مهدی هاشمی، جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی در جنگ بین رژیم ایران و عراق، به اتهام عضویت در حزب توده ایران، مانند بهرام افضلی، حسن آذرفر، هوشنگ عطاریان و بیژن کبیری، بیش از ۱۲۰ نفر از افسران و درجه‌داران ارتش در ماجرای کودتای نوژه، افزون بر ۱۰ نفر از افسران و درجه‌داران ارتش در ماجرای حزب خلق مسلمان.

✍️اکثر این متهمین در محاکمه های غیر عادلانه بسیار کوتاهِ چند ساعته، با امضای “ری شهری” به اعدام محکوم شدند. وی در همان کتاب، با قلم خود فاش می‌سازد که به پرونده ۵۰۰ نفر در ارتباط با  کودتای نوژه رسیدگی نموده، رأی صادر کرده و به اجرا گذاشته است!

✍️”ری‌شهری” با مصاحبه های رادیو تلویزیونی در خصوص کودتای نافرجام نوژه از پرده بیرون آمد، صدور احکام اعدام فله‌ای در ارتباط با دادگاه “متهمان نوژه” او را به عنوان یکی از معروف‌ترین و بی رحم‌ترین حکام شرع جمهوری اسلامی پرآوازه ساخت.

✍️پس از تشکیل شورای عالی قضایی، “بهشتی” قدرت بیشتری به “ری‌شهری” بخشید و با صدور حکمی به او اجازه داد که نمایندگان دادگاه انقلاب ارتش در سراسر کشور منصوب و آنها راساً برای تشکیل پرونده، سمت قضایی داشته باشند.

✍️”ری شهری” در مورد چگونگی عملکردش که همانا جنایت به جای قضاوت بود، در صفحه ۸۸ کتاب خاطراتش می‌نویسد: روزی در شورای عالی قضایی با حضور ایشان(بهشتی)، آقای موسوی اردبیلی و آقای جوادی آملی عرض کردم: در ارتباط با رسیدگی به جرائم نیروهای مسلح، بنده وقتی بدانم فرستادن پرونده‌ای به دادگستری به صدور احکام ضعیف می‌انجامد، بنده پرونده را به دادگستری نمی‌فرستم و شخصاً حکم می‌دهم. به یاد دارم که “مرحوم! بهشتی” با نگاهی با معنا فرمود: ما هم به همین دلیل که اشاره کردی، غمض عین(چشم پوشی) می‌کنیم!

✍️” ری شهری” در صفحه ۹۳ کتاب خاطراتش از شخصیت واقعی خود و “محمد بهشتی”(رئیس وقت قوه قضائیه جمهوری اسلامی و نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی) پرده برداری می کند و می نویسد: يک از حضار ضمن گزارش کار سازمان قضايی ارتش با بيانی لطيف، اشاره ای به قاطعيت بلکه تندروی دادگاه انقلاب ارتش کرد و از “شهيد! بهشتی” خواست توصيه کنند که دادگاه انقلاب ارتش روش ملايم تری را از برخورد با تخلفات پيش گيرد. برخلاف انتظار، “شهيد! بهشتی” در پاسخ به آنها لبخندی زد و گفت: عجب! من فکر می کردم که امروز از آقای “ری شهری” بخواهيم با قاطعيت بيشتری برخورد کند! کار ايشان که برخورد با توطئه ها است قاطعيت بيشتری را می طلبد، حالا اين طور که شما می فرماييد معلوم می شود برخوردهای ايشان خوب است!

✍️” ری‌شهری” به صراحت از شکنجه در زندان تحت عنوان تعزیر دفاع می‌کرد. او طی یک مصاحبه در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در رابطه با شکنجه در زندان‌ها گفت: اگر مقصود رئیس جمهور(بنی صدر) از شکنجه، همان تنبیهاتی است که اسلام(شیعه) مطرح می‌کند، ما منکر آن نیستیم، زیرا دستور اسلام(شیعه) است.

✍️او در صفحه۹۸ کتاب خاطراتش، به نیرنگ های “خمینی” در سیاست و ترس او از  ارتش اشاره می کند و می نویسد:‌ در یکی از ملاقات‌ها به امام عرض کردم:‌ تیمسار “فلاحی” جانشین رئیس ستاد مشترک و تیمسار “ظهیرنژاد” فرمانده نیروی زمینی با هم اختلاف دارند و هیچ یک دیگری را قبول ندارد و من از این موضوع نگران هستم. امام فرمودند: نگران نباش، آنان اگر اختلاف نداشته باشند باید نگران باشی، اختلاف آنان بهتر است!

✍️رسیدگی به پرونده اختلاس و رشوه‌خواری “صادق‌ طباطبایی” برادر همسر “احمد خمینی” به ری‌شهری به عنوان یک قاضی قاطع واگذار شد، تا ضمن مانور اجرای عدالت و رسیدگی به پرونده‌ی نزدیکان “خمینی” راهی برای تبرئه‌ی متهم بیابد. در این پرونده ری‌شهری رای به برائت “طباطبایی” که جرمش کاملا مشهود بود، داد!

✍️” ری‌شهری” یکی از حلقه های نزدیک به “علی خامنه ای” است. او اما یکی از دشمنان “حسینعلی منتظری” بود که نقش مهمی در برکناری وی از قائم مقامی “خمینی” داشت. پس از انتشار فایل صوتیِ دیدار “حسینعلی منتظری” با اعضای هیأت کشتار ۶۷، مشخص شد که دشمنی “ری شهری” با “حسینعلی منتظری” به چه علت اوج گرفت. “ری شهری” از دست های اصلی آغشته به خون مردم ایران در جنایات دهه‌ی شصت و به ویژه کشتار تابستان ۶۷ بوده است.

✍️ری‌شهری به نقش “خامنه‌‌ای” در قتل عام های بی رحمانه جمهوری اسلامی اشاره می کند و می‌گوید:‌ در سالهای ابتدای انقلاب، پشتوانه اصلی ما امام بعد هم مقام معظم رهبری بودند که از اقدامات ما پشتیبانی می‌کردند و هیچ حامی دیگری در این جریان نداشتیم.

✍️از آن جایی که ری شهری سابقه کار اطلاعاتی داشت و همچنین معتمد “خامنه ای” بود، نقشه ایجاد نا امنی در عربستان سعودی از طریق ارسال سلاح و آموزش چریکی شیعیان الدمام و الهفوف عربستان سعودی، در پوشش کاروان های زیارتی به “ری شهری” سپرده شد و به این ترتیب “خامنه ای” او را به عنوان سرپرست حجاج ایرانی و نماینده خودش در امور حج و زیارت منصوب کرد.

✍️پس از این انتصاب، “ری شهری” با تجربه امنیتی که داشت، با مهندسی و تغییرات گسترده در سطوح مختلف این نهاد، در چینش روسای دفاتر و مدیران کاروان های حج و زیارت، کاملا از مهره های امنیتی و اطلاعاتی استفاده کرد، این خط مشی تا روزی که کشور سعودی متوجه دخالت های رژیم ایران در این کشور و سوء استفاده از حج شد و جلوی کاروانهای ایرانی را گرفت ادامه داشت.

✍️ری شهری در غارت اموال عمومی نیز یک آخوند موفق بوده است، او به پیشنهاد “علی خامنه ای” “موسسه اقتصادی ری” را تحت لوای “مقبره عبدالعظیم” به راه انداخت و به این صورت از ایادی چپاولگری های خامنه ای شد. اما با وجود حمایتهای زیاد دولتی از این موسسه اقتصادی، این موسسه عظیم با زیان دهی مواجه و نهایتاً به  “ستاد اجرایی فرمان امام” که بخشی از امپراطوری اقتصادی “خامنه‌ای” را اداره می‌کند فروخته شد!

✍️” موسسه عظیم اقتصادی ری” معاف از پرداخت مالیات و حسابرسی مالی بود. شرکت‌های تابعه “گروه سرمایه‌گذاری ری” بالغ بر ۵۰ شرکت عظیم از حوزه های فرهنگی و عقیدتی شیعی گرفته تا خودروسازی، کشت و صنعت، ذوب آهن، بیمه، صنعت نفت و غیره… فعالیت داشتند.

✍️در کنار غارت و چپاول بیت المال، این مجموعه از دست بردن در بودجه سالانه کشور، تحت عنوان کمک به جبران ضرر و زیان شرکت‌های خصوصی واردکننده ناشی از بحران جهانی نیز غافل نبود، به طوری که دولت “احمدی‌نژاد” طی مصوبه هیات وزیران مورخ ۸/۱/ ۱۳۹۰ مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار به “موسسه اقتصادی ری” پرداخت کرد.

✍️سرکوب، دسیسه، جاسوسی، شکنجه، قتل، تجاوز، اعدام، غارت اموال عمومی مردم ایران و… در پرونده سیاه زندگی “ری شهری” وجود دارد که او در تمامی این فسادها جزو سرآمدان رژیم آخوندی بوده است!

دکمه بازگشت به بالا